Forum 2002-2013

Jens 3.11.2005 16:00 Uuden levyn soittimet ja soittajat Pitkästä aikaa, Anssi!

Oliko kivaa soittaa Bittanin ja Federichin kanssa Joki-kappaleessa ;-)? Olet kyllä E-Street Bandisi kuunnellut... Tästähän alkaa tulla tapa että joka levyllä täytyy olla oma Born to run.
Koska minulla ei vielä ole DVD:llistä levyä heitän muutaman laiteteknisen vakiokysymyksen. Joten:
-oliko EB-2 nyt äänessä bassona?
-mikä baritonikitara on Rakkas on murhaassa? Fender VI?
-onko kitara/efekti/vahvistinpuolella uutuuksia? Kyllähän sen Gretchin sieltä tunnistaa, mutta niiden lisäksi?
-ovatko kaikki omat osuutesi läpisoitettuja, vai leikkasitteko/luuppasitteko/liimasitteko tällä kertaa?

Lopuksi hieman hehkutusta. Pekalle kudokset jousisovituksista, todella hienoa jälkeä kauttaaltaan. Älä mene pois on hämmentävä paketti: Jormas-biisi, jossa rumpuja soittaa Hal Blaine/Carol Carpenter, jonka jousiston on sovittanut George Martin ja tuottanut Burt Bacharach. Ja kaiken kukkuraksi BBlle ominaisesti flyygelitorvi soittaa soolon joka referoi säkeistön melodiaa - ja soundi on kuin suoraan Herb Alpertin suukappaleesta! Ainoastaan tekstisi, kulmikkaampi kuin Vainion suomennokset, ja fraseerauksesi asettavat kappaleen tähän päivään. Ihmeellinen laulu. Jäi päähäni kuin kärpäspaperi samalla kun se palauttaa mieleen noin parikymmentä Bacharach/Carpenters/Beatles/Jormas-biisiä.
Jens 3.11.2005 16:37 Noniin, kävinpäs lukemassa uudistuneita virallisia sivuja ja siellähän oli ainakin soitinten osalta esittelyä.
Anssi Kela 4.11.2005 7:19 Kitaragalleriasta tosiaan löytyy vastaus osaan kysymyksistäsi. Tuosta osuuksien koostamisesta: päämääränä oli soittaa kullakin instrumentilla mahdollisimman ehjiä ja kokonaisia raitoja, mutta tästä ei pidetty mitenkään itsetarkoituksellisesti kiinni. Eli virheitä korjattiin tai sitten valmis raita yhdistettiin parista hyvästä otosta. Varsinaista leikkaa/liimaa-silppua emme kuitenkaan tehneet, eli makrotasolle menemistä ja hiustenhalkomista vältettiin.
Jens 4.11.2005 7:51 Oliko Jukalla sananvaltaa esimerkiksi sinun soittamiesi rumpujen äänittämisen/soundin suhteen? Älä mene pois-kappaleessa on tietty retrous koko setin soinnissa/balanssissa, mutta silti selvästi erilainen kuin aiempien levyjen itsesi äänittämät kannut.
Miten bassot? Suoraan linjaan, podin kautta ja/vai jälkiprosessointia ProToolsin pluggareilla?
Anssi Kela 4.11.2005 8:19 Soundeista tietysti keskusteltiin koko ajan, mutta annoin kuitenkin Jukalle loppupeleissä niiden suhteen melko vapaat kädet. Bassojen suhteen kaikki mainitsemasi vaihtoehdot taisivat olla käytössä. Tosin BassPOD jätettiin jossain vaiheessa pois yhtälöstä, koska siitä lähtevä linjasoundi meni ikävästi muroille. Bassosoundit ovatkin näin jälkeenpäin kuunneltuna sellainen asia, mikä albumin soundimaailmassa hieman mietityttää. Joissain biiseissä bassot ovat hieman ympäripyöreitä. Stydimpi soundi olisi saattanut toimia paremmin - ainakin levyn rokkaavimmissa kappaleissa.
Jens 4.11.2005 8:39 Niinpä...
Tosin monessa kappaleessa on äänikuva aika täynnä, ja Tom Dowdia lainatakseni "everything can't be on top". Ja esimerkiksi EB-2:n perussointi on jo itsessään aika villainen. Itse laitan mielelläni basson kahdelle raidalla, toinen puhdas DI ja toinen esimerkiksi Twinin (aito tai mallinnus) läpi. Se kitaravahvistimen kautta äänitetty oundi on usein aika ohut ja räihäinen, mutta miksatessa siitä voi hakea erottelevuutta ja asenetta alakertaan.

Ja onhan sinulla se Tom Peterson/Doung Pinnick-kirves, jos tarvitsee stydiä bassoa...

-j
JMN 5.11.2005 13:37 En ole uutta levyä vielä kokonaan kuullut, mutta muutamien biisien perusteella minusta se on aika mukavan muhvelon kuuloinen. Sellainen paksu, syvä ja lämmin, kuin villapaita. Kansiensa värien kuuloinen, ehdottomasti. Tai no on se ehkä niitä raikkaampi...