Forum 2001-2002

BobbyJean 26.6.2002 10:32 Räikkärock Tervetuloa Ylöjärven, Tampereen naapurustossa sijaitsevan nukkumalähiön, omaan Räikkärockkiin. Paikkakunnan asukkina on tullut rokissa vietettyä kesäkuisia viikonloppuja jo useampana vuonna. Tänä vuonna esiintyjälista näyttää kaikkien aikojen miellyttävimmältä ainakin minun silmääni. Joka vuosi tapahtumaan tietysti huhutaan ja odotetaankin Ylöjärven omaa poikaa Eppu Normaalia, joka ei sitten kuitenkaan koskaan lopulta esiintymässä ole. Tällä kertaa se ei juurikaan haittaa, koska paikalle on saatu ns. Suomen kerma. Räikkärock on ajankohtansa (sunnuntai) takia varsin selväpäisten ihmisten festari ja yleisö on suurimmaksi osaksi festareilla musiikin ja bändien takia. Vielä kun tänä vuonna esiintyjälistassa on erittäin kuuntelukelpoisia esiintyjiä, eikä mitään Bomfunkkeja tms., niin asetelma vaikuttaa hyvältä onnisunutta festivaalielämystä varten. Lueskelin tuolta keikkakalenterin puolelta, että Anssilla on melkoinen matkustaminen edessä ennen ja jälkeen Räikkärockin. Toivottavasti se ei kuitenkaan vaikuta bändin fiilikseen ja/tai esiintymiseen millään lailla. Yleensä bändit jotka tulevat räikkään ensimmäistä kertaa ihmettelevät aina kuinka voi olla mahdollista, etteivät edes tienneet kyseisen tapahtuman olemassaolosta. Nähtäväksi jää toteutuuko tämä myös Herra Kelan kohdalla. Muista esiintyjistä myös The Rasmus on ensikertalainen, Apulanta sen sijaan vanha räikän kävijä. Räikkärock on myös siitä erilainen festari, että useinkaan bändit eivät heitä perus festarisettiä, vaan kokeiluja nähdään/kuullaan. Johtunee varmaan siitä, että yleisö ei ole paikalla niinkään sen festaribailaamisen takia, kuin musiikin. Toivottavasti Anssikin tarjoaa meille sioille joitakin helmiä märehdittäväksi. Musiikillisin puolin räikän tarjonnassa ei tuntuisi olevan mitään vikaa ja kuulijakuntakin lienee tuikitavallisia Matti Meikäläisiä. Yksi asia tosin varjostaa festivaalia: Jalkapallon MM-kisojen finaali. Nähtäväksi jää kuinka moni malttaa sen jättää väliin. Siellä kuitenkin nähdään! Busted out of class, had to get away from those fools... learned more from a three minute record than ever learned in school
BobbyJean 1.7.2002 12:14 Räikkis tuli rokattua ja vesisadekin hellitti sopivasti. Anssin keikka oli jälleen päivän mieliinpainuvinta antia, vaikkakin eturivin alle 14-vuotiaiden Rasmus/AntiKela - fanclub tehokkaasti tappoi tunnelmaa paskaa, paskaa - huudoillaan.

Soundit oli kohdallaan ja keikan musiikillinen anti loistava. Ylisanoja ei taaskaan voi käyttää liikaa. Uusista biiseistä kuulimme Faijan haamu , Kaatuneiden muistolle , sekä eräs laulu jossa laulettiin ...kaikki kiiltävä ei ole kultaa. Vanhoista tuli ne kaikki perinteiset ja Pekalta ja sudeltakin Karhun Elämää ja Rosa. Yleisöä näytti olevan ihan kohtalaisesti ja varsinkin tunnetuimpien biisien sanat oli nuorisolla(kin) hallussa. Taisi Anssi mainita, että yleisö hallitsee sanat paremmin kun hän itse. Sikäli se pitikin paikkansa, että ilmeisesti pitkän bussimatkan uuvuttama artistimme unohti enmuistaminkä biisin ensimmäiset sanat. Sattuuhan sitä ja hyvähän se on, ettei tunnu keikka liian konemaiselta.

Ilmeisesti aikataulu oli suht tiukka, koska huikeat välispiikit jäi tällä kertaa melko vähiin. Itseasiassa nyt ei tule ensimmäistäkään mieleen. Bändi oli jälleen kerran tulessa ja näyttipä pojilla/tytöllä olevan lavalla suht hauskaakin, lähinnä silloin, kun saivat nauraa itse artistille :) Keikan loppupuolella itse Apulannan Sipe tuli lavan sivustalle chillailemaan. Ilmeisesti rumpalia kiinnosti myös Kela&Ketonen - kaksikon työskentely.

Keikan jälkeen allekirjoittaneella kävi suoranainen munkki. Olutteltassa tuli piipahdettua ja sieltä sitten päätimme ennen rasmusta lähteä vähän kiertelemään aluetta ja satuimme sopivasti paikalle, kun Anssi oli nimmareita jakamassa. Kissanmaan valintatalon kuitti toimitti nimmarivihon virkaa ja pääseekin nyt kunniapaikalle kaksion seinälle. Tyttöystävä kävi halaamassa ja kiittämässä Anssia keikasta. Rasmuksen Lauri ei enää kiinnostanut pennin vertaa, joten eteenpäin on menty =).

Jalkapallofanin huomiona täytyy todeta, että Anssi oli päivän esiintyjistä ainoa, joka ei millään tavalla kommentoinut päivän MM-finaalia. Ei siis ilmeisesti futismiehiä. Muuta vikaa ei taas löydä hakemallakaan =)

BJ - Mies keltavihreässä paidassa

Busted out of class, had to get away from those fools... learned more from a three minute record than ever learned in school
BobbyJean 2.7.2002 11:35 Koska suomalaiseen kulttuuriin kuuluu kiinnostus siitä mitä muut meistä ajattelevat ja koska Ylöjärvi kuuluu suomeen, niin tähän tietysti toivomme kommentteja keikasta itse artistilta -)
Anssi Kela 2.7.2002 13:26
Räikkärockin keikka kuuluu kategoriaan ihan hyvä. Ylöjärveltä ei tarvinnut poistua häntä koipien välistä, mutta toisaalta ei siellä mitään suurta hurmostakaan syntynyt. Minä pidin kuitenkin soittamisesta ja Sokos Hotel -karkkien heittelystä yleisölle! Katsomo näytti muuten olevan jälleen jakautunut kahtia: toiset diggailivat (onneksi huomattavasti suurempi osa) ja sitten siellä oli taas niitä keskisormen esittelijöitä. Keikan suurin yleisöreaktio kuultiin kun ennen viimeistä biisiä ilmoitin, että tämän kappaleen jälkeen lavalle nousee The Rasmus... Iiiiik! Tunnuimme olevan selkeässä lämmittelybändin roolissa. Mutta hyvä keikka kumminkin Räikkärockiin tulisi mieluusti uudemmankin kerran.

Sanoitusten unohtelu alkaa todellakin nykyisin olla jo erittäin pelottavaa! Räikkärockissa taisi unohtua, että miten se Milla alkaa...

Ai niin, mainittakoon vielä, että kesälomilla ollutta miksaajaamme Amea tuurannut Terttu-setä sanoi, että soundit olivat parhaat ikinä.

Susanna_Banaani 3.7.2002 13:48 Kukakohan oli se äijä joka vaihteli ja viritteli niitä Anssin kitaroita siellä sivustalla? Pitkät mustat hiukset ja valkonen teepaita, tais olla aurinkolasitkin... Ei tämä tärkeää ole, mutta ajattelin vain kysäistä...

Minä uskon sinuun,
Kultaiseen Banaaniin,
kaikkivaltiaaseen,
joka sikisit Espanjan
viljemillä.
JMN 3.7.2002 17:36 Mystinen lettihanu lavan sivustalla taitaapi olla mies nimeltä Jay, joka myös nimellä Ruma Hiawatha tunnetaan? Näin on Anssi maininnut jossain, muistaakseni.

Hei Anssi, olisi muuten erittäin asiallista bändiesittelyn yhteydessä esitellä yleisölle myös tuo Hiawathoista rumin! Hän on kumminkin koko ajan esillä lavalla, ainakaan yhdelläkään minun näkemälläni keikalla hän ei ole ollut mitenkään piilossa vaan ihan selvästi näkösällä, ja suurta huvia tuottaapi aina yleisölle seurata hänen touhujaan, hänethän mieltää jo melkeinpä bändin jäseneksi!

JMN
Anssi Kela 3.7.2002 18:50
Kitaranvirittäjä on todellakin nimeltään Jay. Mainittakoon muuten, että tuolla keikkapäiväkirjassa nähtävät livekuvat ovat lähes poikkeuksetta Jayn ottamia.

Olenhan minä noita tekniikan poikia esitellyt useinkin keikoilla. En tosin muistaakseni kertaakaan tämän kesän keikoilla - täytyypä pitää mielessä. Esittelyt menevät kuitenkin aina vähän fiilispohjalta. Ja onhan tuossa mainitsemassani keikkapäiväkirjassa myös usein kuvia äänimiehistä.

Sami_ 3.7.2002 22:21 Sanoitusten unohtelu alkaa todellakin nykyisin olla jo erittäin pelottavaa! Räikkärockissa taisi unohtua, että miten se Milla alkaa...

Sanojen unohtelusta/muistamisesta:

The unrecorded Visions Of Johanna was performed in the solo set that began these 1965 shows. Audiences were stunned at the intricacy of the new song, not to mentioned amazed that the young man in the spotlight could remember all the words.
Did his mind ever wonder? Was he with every word? “Oh yeah, I was propably with every word,” said Dylan almost twenty years later, “because it meant so much to me. I could remember a song without writing it down because it was so visual. …”
(Dylanin Biograph-boxin vihosta)

Johtopäätöksiä?


Anssi Kela 4.7.2002 1:55
No joo... Nummelan sanoitus merkitsee omaelämänkerrallisena minulle varsin paljon, mutta niin vain sekin joskus unohtuu... Mutta en lähtisi muutenkaan vertailemaan itseäni Dylaniin! -)

Bändin kanssa oli itse asiassa juuri eilen puhetta tuosta hajamielisyydestäni ja totesimme, että hyvin usein se liittyy siihen kun alan laulaessani improvisoida kitaran kanssa. Silloin keskittyy ainoastaan kitaransoittoon laulun tullessa ikään kuin nauhalta. Kun tuo nauha sitten äkkiä katkeaa, niin ollaankin totaalisesti hukassa!

Balisa 4.7.2002 22:01 AHAA... Kelan päässä on vain yksi kela, joka pyörii hahhahah ei neliraitamikäsenon? hihhihih. jos kelassa pyörii kitara soolot katkeaa sananauha kuin leikaten eikä muista edes eläneensä ennen muinoin jossain nummelan harjulla ( muistuuko avokelanauhurit kelleen mieleen?) Voi ristus, että olis kiva unohtaneensa elää joskus ja jossain ja ei muistaisi oliko ihmisiä ympärillä vai ei .. autuasta..mutta hei eipä rienata anssia, hyvä että muistaa soittaa.. on aika paha jos seisoisi estraadilla eikä muistais... mitäs minä täällä teen ja ketä ne nuo 500 ihmistä on ja mikä vitun joukko tuossa mun ympärillä on? kolme ukkoa ja akka? ja mitä helvetin vempaimia niillä on käsissä ja mikä vitun hökötys se mulla on käsissä, punainen ja sinä on kummallisia ohuita ja paksuja siimoja.. vittu.. tauti olisi alzhaimer nimisen dementikon keksimä oivallus? vai oliko se?

Balisa 4.7.2002 22:22 Onko Anssilla kartta ja kompanssi kun se suunnistaa Nummelassa kotiin. Eipä ihme ettei ole hankkinnut ajokorttia? Löytyisi hyvässä lykyssä pohjoisnavalta ja mikset ole hankkinnut Kultaista noutajaa, olisi hyvä opas koira? Vai mikä hurttalaji se on se musta hutku? Hulmi? Hyvä, että sulla on bändi ja roudarit, osaavat suunnistaa ja jopa oma kuskikin?
Jumankekka... Kumma kun et eksynyt Levin rinteissä, oltais tänä kesänä löydetty jäämistö jostain! Onneksi Saara oli matkassa ..

Sitäpaitsi, ei se Anssi edes muista Nummelan sanoja, ainakin Kaisaniemen konsertissa unohti lahjakkaasti...

Toisaalta, vittu että tuosta unohtelemisesta jaksetaan jankata positiivisessa mielessä ja se näköjään vain pahenee (unohteleminen). Unohteleminen on edelleen paskaa, eikö Anssi voisi vain kirjoittaa kitarasooloja jossa sanoja ei olisi ollenkaan, kuten Carlos Santana, jos oikein muistan? hahahhah Tai sitten muistan väärin Jimi Henrix ainakin veti kitarasooloja. Jos se nyt on niin perkeleen vaikeaa muistaa sanoja! Edes 45 minuutin ajan!

Sitäpaitsi pidän rumankauniista pitkätukastasi, joka pitää huolta koko esiintymisestäsi muuten seisosit sormi suussa ja ihmettelisit, että kuka minä oikein olen? Tosi komeat hiukset! Eikö vain?

Edited by - balisa on 04/07/2002 23:49:44
Anssi Kela 5.7.2002 1:31

Pitääkö tämä ymmärtää niin, että Nummelan sanoitus merkitsee Anssille varsin paljon, mutta muut sanoitukset eivät kovinkaan paljon.


Otin Nummelan esimerkiksi, koska Dylan sitaattisi viittasi sanoituksen visualisointiin. Nummela on biisi, jonka pystyn täydellisesti maalaamaan silmieni eteen koska kaikki siinä mainitut paikat, tapahtumat, ihmiset (ja eläin) ovat oikeasti olemassa. Toki muutkin lauluni herättävät itsessäni mielikuvia, mutta Nummela on em. syistä poikkeuksellinen. Toinen vastaavanlainen biisi on Puistola, joka on myös aito paikka ja tilanne lapsuudestani. Mutta tämä ei tietenkään tee näistä teksteistä muita tärkeämpiä - niiden visualisointi on vain erilaisella pohjalla. Ei tarvitse mielessään luoda paikkoja ja tapahtumia kun niitä voi oikeasti muistella.

Ja onhan niissä muissakin biiseissä tosia tapahtumia ja henkilöitä, joten eivät nuo kaksi mainitsemaani mitään ainutlaatuisia tuossa suhteessa ole.


Kysymys: Pidätkö tuota unohtelua mukavana yllätysmomenttina ja hauskana piristyksenä biiseihin vai oletko sitä mieltä, että biisien live-esitykset kärsivät unohtelusta?


Kyllä se on oikeasti niin, että tuo sanojen unohtelu hiukan hävettää. Joskus sen pystyy kuittaamaan huumorilla, mutta toisinaan se on vain pelkästään noloa. En kuitenkaan näy voivan itselleni mitään. Voisin toki laittaa sanat nuottitelineeseen ja lukea laulut lapuista, mutta se olisi jo niin paskaa meininkiä, että yhtä hyvin voisin jättää keikat tekemättä. Yritän siis skarpata. Välillä on muistamisen suhteen parempia keikkoja ja välillä tulee niitä totaalisia retkahduksia. Ääh, näistä sanojen unohteluista nyt on käyty jo niin monta keskustelua, ettei taas jaksa lähteä tähän...


JMN 5.7.2002 11:10 No kamaan hei, minusta sanojen unohtelu on yksinomaan hienoa, mitä enemmän mokia sen hauskempaa on kuunnella. Jummarran kyllä jos joku on toista mieltä, mutta itse kun en niin hartaasti Anssin sanoituksiin suhtaudu (toki niistä kumminkin pidän ja merkitsevätkin ne minulle paljon) tyyliin julista Anssi, julista! niin pieni unohtelu vain piristää.

Eikä ole muuten tuo mitään verrattuna Absoluuttiseen Nollapisteeseen. Heidän laulajansa T.Liimatta ns. raiskaa omia sanoituksiansa oikein olan takaa: esimerkiksi syömmeen viiltävän avioliittodraaman kuvauksen, Uin ja näin-herkistelyn sanoja olen kuullut keikalla muokattavan kertomaan mm. Tenho Saurenista ja Reinikaisesta. Ja ainakin itsestäni se on yksinomaan hauskaa. Vaikka onhan se tietysti niinkin että jos yleisö laulaa mukana jotain rakastamaansa laulua ja hra esilaulaja sössii sanat ihan miten sattuu niin onhan se omiaan latistamaan tunnelmaa. No joo muut siis hei.

JMN
JMN 5.7.2002 11:13 Missäspäin maailmaa tuo Puistola sijaitsee?

JMN
Anssi Kela 5.7.2002 12:37
Puistola on vanha työväentalo Vihdin kirkonkylässä. Asuin muinoin siinä lähistöllä ja laulun kuvaamia tilanteita tuli kesäisenä aikana nähtyä hyvinkin usein.

Susanna_Banaani 12.7.2002 17:02 Joops, viepä Anssi sille Jaylle terveisiä, että minä siellä Räikkärockissa tuijotin ja hypin ja heiluttelin sille, sellanen mustavaatteinen pikkutyttö... Ja mistä se on sen ruma nimensä saanut? Ei se ollu sitten yhtään ruma...

Minä uskon sinuun,
Kultaiseen Banaaniin,
kaikkivaltiaaseen,
joka sikisit Espanjan
viljemillä.
disasterpeace 12.7.2002 22:20 täähän boardi rulaa (ei oo warmanii)... susanna sul menee lujaa ...

juu kuolema
Susanna_Banaani 16.7.2002 13:58 Disaster: Ei mene.

Mä olen vaan vähän tämmönen häsläri.

Minä uskon sinuun,
Kultaiseen Banaaniin,
kaikkivaltiaaseen,
joka sikisit Espanjan
viljemillä.
Sami_ 18.7.2002 22:57 Ei tuo sanojen unohtelu ole ainakaan mua häirinnyt, päinvastoin ne ovat monesti olleet hauskoja hetkiä niin artistin (?) kuin yleisönkin mielestä. Voi tosin olla, että olen sattunut sellaisille keikoille, joilla unohtelu on ollut vähäistä ja/tai tapahtunut sellaisissa kohdissa, joissa se ei haittaa. Mutta onhan se tietysti niin, että jos Anssi on laulamassa loistavaa versiota vaikkapa Murhaballadista, Rva Ruususesta, Laulusta petetyille tai jostain muusta intensiivisestä biisistä ja yhtäkkiä laulaminen keskeytyy sanojen unohtamisen takia, niin tottakai se haittaa. Mutta, unohdetaan siis unohtelu.

Tuo laulujen visuaalisuus on sen sijaan mielenkiintoinen asia. Tarkoitan visualisuudella sitä, että laulut synnyttävät mielessä kuvia eli laulujen asiat alkaa nähdä mielessään kuvina (”elokuvina”). Anssin lauluista olen kokenut erityisen visuaalisiksi muun muassa Puistossa-biisin ja Murhaballadin. Ehkä se johtuu siitä, että niissä molemmissa on selkeästi etenevä tarina, samoin päähenkilöt esitellään niissä siinä määrin, että heidän ”luonteestaan” ja muusta olemuksestaan saa hyvän käsityksen. Toisaalta visuaalisuuden syntyminen varmaankin edellyttää lisäksi sitä, että ei kerrota myöskään liian yksityiskohtaisesti, jotta mielikuvitukselle jää tilaa.

Harhaa on mielestäni myös hyvin visuaalinen laulu, vaikka siinä ei ole samanlaista johdonmukaisesti etenevää tarinaa. Harhaa on vähän niin kuin maalaus, jossa aihe on kuvattu muutamilla siveltimen vedoilla ja tauluun on jäänyt paljaita kohtia, jotka katsojen oma mielikuvitus ja hahmotuskyky täyttää. Harhaassa se visuaalisuus taitaa muodostua yhtä paljon laulun tunnelmasta kuin siinä olevista tarinoista ja tarinanosasista. No, onhan toki noi Puistosssa ja Murhaballadikin hyvin tiheätunnelmaisia biisejä.

Myös esim. Kaatuneiden muistolle, Lähellä sua ja Uudet autot synnyttävät selkeitä visuaalisia mielikuvia ja toki Nummelakin, vaikka en ole harjua ja niitä muita paikkoja nähnyt (muuta kuin Anssin kotisivujen multimedia-esityksessä). Anssi on sanonut, että ei halua rikkoa kuulijoiden illuusioita selittelemällä laulujaan. Onko myös niin, että Nummela-laulun tapahtumapaikkojen näkeminen luonnossa särkisi kyseisestä laulusta kuulijan mieleen muodostuneen kuvan? Vai olisiko laulun visuaalisuus entistä voimakkaampaa sen jälkeen, kun on nähnyt ne paikat? En tiedä, pitää testata joskus.

Mikan faijan BMW on varmaan monen mielestä voimakkaasti visuaalinen laulu. Ite en oo sitä sellaiseksi kokenut, johtuu varmaan siitä, että omat kokemukseni nuoruuden autoajeluista kavereiden kanssa ovat vähäisiä (tosin en ole kyllä tehnyt monia Puistossa-biisin asioitakaan, puhumattakaan Murhaballadin, vaikka ne laulut koen erittäin visuaalisiksi). Kai se on niin, että kun ihminen visualisoi lauluja, hän tekee sen omien kokemustensa kautta, joko aivan konkreettisten oman elämänsä tapahtumien kautta tai sitten näkemiensä, mieleen voimallisina jääneiden elokuvien tai muiden vastaavien kokemusten suodattamana.

Ehkä tohon Bemarin antivisuaalisuuteen on vaikuttanut myös se, että siitä on tehty video eli se on tavallaan virallisesti visualisoitu, tosin siten, että video ei seuraa tarkkaan laulun tarinaa. Se oli muistaakseni Springsteen, joka videoaikakauden alkuaikoina suhtautui vastahakoisesti musiikkivideoiden tekemiseen juuri siksi, että videon näkeminen tappaa laulun spontaanisti synnyttämät mielikuvat.

Tuo kun laulu synnyttää mielikuvia ihmisen mielessä, taitaa muuten olla se ensimmäinen tulkinta, jonka kuulija kappaleesta tekee (tämä kommenttina siihen foorumilla käytyyn tulkitsemiskeskusteluun.)

Ei mulla mitään asiaa ollut, kunhan jotain kirjoittelin… (sori, helle on sekoittanut pään)


JMN 19.7.2002 1:54 Tuo on muuten taivahan tosi! Itsellänikin on lähes joka biisistä tarkka filmi päässäni joka aina pyörähtää käyntiin kun alkaa musiikki kuulumaan, minkään muun bändin/laulajan tekeleet eivät ole saaneet pääkopassa yhtä tarkkaa kuvitusta kuin Anssin laulut. Laulu petetyille, Kissanpäivät, Uudet autot ja Puistossa ovat erityisesti sellaisia. MFBMW ei niinkään. Siitä on nähnyt sen videon joten siitä tulee aina vaan se mieleen, ei mikään oma visio. Toivottavasti Petettyjen lauluun ei tule videota, menee hieno mielikuva pilalle...minä voin tulla kyllä ohjaamaan sen mikäli tarvitsette. Se on hyvin koskettava tarina, tapahtuu Itä-Helsingissä. Nummelaa on myös hyvä mielikuvitella, olen ko. harjulla käynyt itsekkin palloilemassa nuorna poikana.

JMN
Mari 19.7.2002 2:59 Erittäin mielenkiintoinen pointti!
Tämähän on ihan sama kuin kirjan elokuvaksi muuttaminen... kun laulusta tehdään video. Ja jostain syystä kirjaa kehutaan yleensä paremmaksi kuin elokuvaa, joka on usein vain kalpea varjo oikeasta. Usein ihmisillä ei ole kovin suuria ennakkokäsityksiä biisistä ennenkuin he näkevät videon. Tai ainakin olen ymmärtänyt että videon tarkoitus on tehdä biisiään laajemmalti tunnetuksi. Siksi ei ole tullut mietittyä asiaa niin päin että video ei vastaakaan sitä kuvaa jonka on päähänsä jo ehtinyt luoda.
Ihan alkaa kauhistuttaa, minkälainen video esim. Faijan haamu, Laulu petetyille, tai Kaatuneiden muistolle olisi... ja vielä hullummaksi menisi jos niistä yrittäisi tehdä jonkun abstraktin videon... hehheh, mahdotonta!
Ja eikös Petetyissä se mies istukin lentokoneessa ikkunapaikalla? :) Vai mitenkähän se olikaan...

Pitää jatkaa vielä tuohon viimeöiseen laatutekstiin... että kyllä se mies varmasti (tämä on faktaa!) istuu ikkunapaikalla, ja ne istuu koneen oikealla puolella, melko keskellä, mutta ei siiven kohdalla koska siitä ei näe maisemia, esim. että lennetään Ranskan yllä. :D (Jollakin on taas ollut aikaa ajatella.) Eikä tämä nyt niin kovin yleistä ole että tuollaisia stooreja päässänsä kehittelee, vastaavaa sattuu ehkä elokuvamusiikin kanssa, mutta siinäkin muistelee niitä tapahtumia jotka oli jo filmattu. Äääh.. yritän taas sotkeutua omiin selityksiini...
Ja voi niitä tulevia sukupolvia jotka lukiessaan Tarua Sormusten Herrasta kuvittelevat Frodon söötiksi sinisilmäiseksi kikkarahiuksiseksi pojaksi! Uh. Minulla on vielä kaksi kirjaa jäljellä, taitaa käydä köpelösti.

Edited by - Mari on 19/07/2002 16:12:58
Sami_ 19.7.2002 17:45 Joo, Laulu petetyille on kyllä myös hyvin visuaalinen kappale. Erityisesti se lentokone-kohta ja sitten se ostarilla-kohta. Ehkä se on niin, että jos kappaleessa on vahva teksti ja voimakas tunnelma, niin biisi helposti visualisoituu mielessä.



Gaucho 20.7.2002 10:52 Tuosta sanojen unohtelusta:
Ota, Anssi, sellainen musta kansio nuottitelineeseen siihen lavalle eteesi. Se rokkaa huomattavissa määrin. Tästä löytyy todisteita Yhdeksännen Hetken keikkanauhoilta.

--And my name is Rick Emerson--
Norsku 20.7.2002 18:01 Mari mä oon ajatellut ton aivan samalla lailla. He istuvat koneen oikella puolella melko keskellä. Mies ikkunan puolella ja nainen miehen vasemmalla. Miten niistä kuitenkin muodostuu samanlaisia (?) mielikuvia...

Mä luin just Taru Sormusten Herrasta ja näin näiden näyttelijöiden kuvat ennen ku alotin kirjaa ja tässä tapauksessa pidin siitä että tiesin minkä näkösiä ne hahmot näissä leffoissa on. Ois kamalaa ku ois kuvitellut Frodon viiskymppisenä (suurinpiirtein sen ikäinenhän se kirjassa on) äijänä. Oli huomattavasti mukavampaa nähdä mielessään E. Woodin kuva

*Jos pikaliima kiinnittää mitä vain, miksei se kiinnity tuubin sisälle?*
Sami_ 22.7.2002 22:03 Mari, koska ilmeisesti olet ollut mukana samalla lennolla Laulu petetyille –henkilöiden kanssa, kiinnostaisi tietää vastaus seuraaviin kysymyksiin (saa toki muutkin vastata):

1. Tutustuivatko mies ja nainen toisiinsa vasta lentokoneessa vai tunsivatko jo ennen lentomatkaa?
2. Oliko kyseessä lomamatka vai muu matka?
3. Laulussa kerrotaan, että mies rakastui naiseen. Oliko rakkaus/rakastuminen molemminpuolista?
4. Millaisia nuo henkilöt (em. mies ja nainen) ovat luonteeltaan? Missä tai minkä tyyppisissä ammateissa he ovat?
5. Oliko naisella aviomies jo silloin kuin tuo lentomatka tapahtui?
6. Tiesikö naisen aviomies siitä toisesta miehestä jo ennen sitä ostarilla tapahtunutta kohtausta?
7. Lentomatkalla ollut mies löysi uuden naisen, jonka kanssa on menossa naimisiin. Kaipasiko mies vielä sitä lentomatkalla ollutta naista? Kumpaa naista hän rakasti/oli rakastanut enemmän, lentokoneessa ollutta naista vai uutta naista eli tulevaa vaimoaan?
8. Miksi nainen oli antanut lapsensa nimeksi lentokoneessa olleen miehen nimen?
9. Pääsikö lentokoneessa ollut mies koskaan naimisiin eli toteutuivatko ne häät? Pääsikö mies koskaan yli maailman romahtamisesta? Elikö hän loppuelämänsä onnellisena?
10. Miksi lauluntekijä on valinnut lennon lähtöpaikaksi niinkin oudon ja vaikeasti lausuttavan paikan kuin Tanger?
11. Miksi lauluntekijä on käyttänyt sanaa raahata (”raahasit perässäsi poikaa”)?
12. Miksi hän on antanut tällä laululle nimeksi Laulu petetyille? (vastaukseksi ei riitä, että ko. miestä petettiin)

Etukäteen kiittäen ja ystävällisin terveisin -)

Sami

P.S. Tässä vielä kyseisen laulun sanat siinä muodossa kuin ovat täällä aiemminkin olleet:

Tangerista Helsinkiin
koko matka puhuttiin.
Ranskan yllä rakastuin,
päällä Suomenlahden sua suutelin.

Toisiamme tapailtiin
aina kun töiltä ehdittiin.
Me oltiin täydellinen pari,
ja mä luulin että mentäis naimisiin.

#Kuinka olisin voinut tietää,
#miten olisin voinut aavistaa,
#että maailma voi romahtaa,
#kun sitä vähiten odottaa?

Kaikki päättyi yllättäin,
kun ostarilla sinut näin.
Ja joku tyhmä rillipää
kiersi kädet ympärilles takaapäin.

Tietysti aloin huutamaan,
tilille äijää vaatimaan.
Se sanoi: Kai mies koskettaa saa vaimoaan!
Niin ja: Kuka vittu sinä olitkaan?

#Kertosäe

Muutama vuosi vierähtää
ilman että sua nään.
Löytänyt oon hyvän naisen,
ja nyt viikon päästä häitä vietetään.

Olit jo poissa mielestäin,
kun kadulla sut tänään näin.
Raahasit perässäsi poikaa,
ja kutsuit häntä minun nimelläin.

#Kertosäe
#Kertosäe


Anssi Kela 22.7.2002 22:28

10. Miksi lauluntekijä on valinnut lennon lähtöpaikaksi niinkin oudon ja vaikeasti lausuttavan paikan kuin Tanger?


Heh heh, tähän minäkin tiedän vastauksen! En kyllä tiedä kerronko sitä...

Sen sijaan voin paljastaa vastauksen viimeiseen kysymykseen: tehdessäni tätä biisiä MTV:llä pyöri aika paljon Richard Ascroftin kappale Song For The Lovers. Laulu petetyille on tavallaan suomennettu anti-versio tuon biisin nimestä. Song For The Lovers on muuten hieno ralli ja siitä tehty video kerrassaan verraton!

Sami_ 22.7.2002 23:53 Vai näin arkiseksi paljastui laulun nimen alkuperä. Illuusiot tosiaan romahtivat... -)

Kerro silti myös tuon Tangerin tausta, kun jo tuon verran salaisuuden verhoa raotit.

Mari 23.7.2002 17:48 Oi mahtavaa! Noin monta kysymystä yhdestä suosikkibiiseistäni ja minä saan vastata!!! :P
Noniin, katsotaanpas... tämä on sitten faktaa kuten kaikki muukin. )

1. Tutustuivatko mies ja nainen toisiinsa vasta lentokoneessa vai tunsivatko jo ennen lentomatkaa?
Vasta koneessa. Koskaan ei tiedä mitä saa kun ostaa johonkin paikkalipun.

2. Oliko kyseessä lomamatka vai muu matka?
Mies oli lomalla, ja nainen todennäköisesti myös, varmaankin joku viime hetken mielijohde.

3. Laulussa kerrotaan, että mies rakastui naiseen. Oliko rakkaus/rakastuminen molemminpuolista?
Kyllä se oli. Mies sekosi hiukan nopeammin.

4. Millaisia nuo henkilöt (em. mies ja nainen) ovat luonteeltaan? Missä tai minkä tyyppisissä ammateissa he ovat?
Mies on luonteeltaan romantikko, tykkää mm. eksoottisista matkakohteista ja on kova haaveilemaan. Nainen liikkuu lähempänä maanpintaa, mutta on hieman ailahtelevainen, raataa varmaan jossain vähäpalkkaisessa stressaavassa työssä. Miehen ammatista on mahdotonta sanoa yhtään mitään, kai se jotain puuhaa kun on varaa lomailla.

5. Oliko naisella aviomies jo silloin kuin tuo lentomatka tapahtui?
Varmaankin. Kyllä se ainakin kihloissa oli.

6. Tiesikö naisen aviomies siitä toisesta miehestä jo ennen sitä ostarilla tapahtunutta kohtausta?
Ei sekään osannut aavistaa mitään. Eikä se tajunnut sittenkään mitä oli tapahtunut. Tyhmä häiskä.

7. Lentomatkalla ollut mies löysi uuden naisen, jonka kanssa on menossa naimisiin. Kaipasiko mies vielä sitä lentomatkalla ollutta naista? Kumpaa naista hän rakasti/oli rakastanut enemmän, lentokoneessa ollutta naista vai uutta naista eli tulevaa vaimoaan?
Se rakastui tulisemmin siihen ekaan naiseen eikä ollut täysin toipunut siitä (ei siitä voi toipua?), mutta kun aikaa oli kulunut niin hän oli unohtanut naisen ja löytänyt sen uuden tilalle.

8. Miksi nainen oli antanut lapsensa nimeksi lentokoneessa olleen miehen nimen?
Koska se on hänen mielestään edelleenkin kaunein nimi maailmassa. *snif* :)
En ota kantaa isyyskysymykseen, koska nainenkaan ei ole täysin varma siitä, mutta periaatteessa kaikki on mahdollista... tai jopa hyvinkin todennäköistä... ehkä pojalla on isänsä silmät?

9. Pääsikö lentokoneessa ollut mies koskaan naimisiin eli toteutuivatko ne häät? Pääsikö mies koskaan yli maailman romahtamisesta? Elikö hän loppuelämänsä onnellisena?
Jaa-a... todennäköisesti hän sulki suunsa ja kärsi romahtamisensa ihan yksin. Häät pidettiin ja riisi lensi, mutta mies ei tähän päivään mennessä ole saanut rauhaa mieleensä. Aikaa tosin on taas ehtinyt kulua. (Ehkä tästä tehdään jatkotarina?)

10. Miksi lauluntekijä on valinnut lennon lähtöpaikaksi niinkin oudon ja vaikeasti lausuttavan paikan kuin Tanger?
Lauluntekijä halusi heidän lentävän jostain vähän kauempaa, että kaikkea jännää ehtii tapahtua ja mieluiten vielä Ranskan yli. Sitten hän vanhana Afrikan Tähden pelaajana muisti sen punaisen pallukan, josta hän aina aloitti pelin... Osuiko edes lähelle? :)

11. Miksi lauluntekijä on käyttänyt sanaa raahata (”raahasit perässäsi poikaa”)?
Monia vaihtoehtoja. Todennäköisesti siksi että pienet viikari-iässä olevat pojat voivat olla hankalia, ja varsinkin kun äiti on edelleenkin siinä stressaavassa työssä ja hänen malttinsa alkaa kiireessä lähennellä loppuaan niin raahaaminen kuulostaa sopivalta.

12. Miksi hän on antanut tällä laululle nimeksi Laulu petetyille? (vastaukseksi ei riitä, että ko. miestä petettiin)
Kunnioitetaan jo annettua oikeaa vastausta. :) Mutta miksi juuri anti-versio?

Aivan ihania kysymyksiä! :) Kiitokset Samille.

Sami_ 6.8.2002 18:15 Vai oli nainen jo naimisissa tai ainakin kihloissa? Miksi se ei ollut ottanut miestään mukaan lomamatkalle? Ja jos nainen oli pienipalkkaisessa työssä, miten sillä oli varaa lähteä Marokkoon lomalle? No, kai noihin asioihin on olemassa jokin ihan luonteva selitys.

Minäkin luulen, että ne tapas vasta lentokoneessa. Onhan se tarina paljon hienompi sillä tavalla…

Laulun alkusanoissa tiivistyy koko tarina: Tangerista Helsinkiin – lomaparatiisin toiveikkaista tunnelmista kotimaan karuun arkeen. Taisivat tuoda paratiisista mukanaan käärmeen. Eikös Marokon toreilla ja kujilla ole käärmeita ja käärmeenlumoajia vähän joka puolella.

”Ranskan yllä rakastuin” Niin, ranskalaisethan ovat romanttista kansaa ja on tietysti kaikin tavoin sopivaa rakastua juuri Ranskan yllä. Siinä on muuten käytetty alkusointujakin (tarkoituksella tai tahattomasti) ”Ranskan yllä rakastuin, päällä Suomenlahden sua suutelin”

Olikohan se nainen oikeasti kiireisessä työssä (laulun sanoista saa sen kuvan, että molemmilla oli kiireinen työ), vai olivatko” työkiireet” vain naisen ilmoittama syy, miksi hän ei voi tavata lentokonemiestä niin usein (vaikka todellinen syy oli se, että naisella oli aviomies)?

”Kaikki päättyi yllättäin, kun ostarilla sinut näin.” Aatelkaa, mies kulkee pahaa aavistamatta muiden ihmisten joukossa, kun koko hänen maailmansa romahtaa. Hän on ehkä menossa ostamaan ruokaa niin kuin lukemattomina muina kertoina ennen sitä päivää, kun hän yhtäkkiä näkee unelmiensa naisen toisen miehen syleilyssä.

Mies on niin varma, että ylimääräinen mies on se toinen mies, eikä hän itse, että alkaa ”tietysti” huutamaan ja vaatimaan äijää tilille. Yhtä varma asioiden päinvastaisesta laidasta on (luonnollisestikin) naisen aviomies. Lopuksi aviomies vielä kysyy ”Niin ja: kuka vittu sinä olitkaan”. Eikö tuo viittaa siihen, että nainen oli maininnut aviomiehelleen siitä toisesta miehestä – ainakin jossain sivulauseessa. Petoksen ja järkytyksen lisäksi lentokonemies kokee vielä nöyryytyksen: aviomies pitää lentokonemiestä niin merkityksettömänä, ettei edes muista (tai ainakin haluaa antaa sen kuvan, ettei muista) kuka tämä oli. Maailma tosiaan romahtaa.

Miten se lentokonemies ei ollut osannut aavistaa mitään? Oliko se niin sokeasti rakastunut siihen naiseen?

jatkuu seuraavassa numerossa... (= ei mahtunut yhteen viestiin)


Sami_ 6.8.2002 18:17 ...jatkuu

Kun se mies laulun lopussa näkee kadulla naisen ja pojan (muutaman vuoden päästä), niin onko niin, että naisen aviomies ei ole enää kuvioissa lainkaan mukana. Onko kyseessä väsynyt ja stressaantunut yksinhuoltaja, joka raahaa perässänsä lastaan? Eronnut nainen, joka sydämestä on jäänyt osa lentokonemiehen luo (siitä päätellen, että oli antanut lentokonemiehen nimen lapselleen). Jos näin, niin sittenhän tässä ei ole pettäjänä ollut vain nainen, vaan myös itse elämä, joka järjesti niin, että he eivät saaneet toisiaan, vaikka molemmat olisivat sitä halunneet ja olisivat niin olleet onnellisia. Aluksi he eivät saaneet toisiaan siksi, koska nainen oli jo naimisissa. Naisen erottua he eivät saaneet toisiaan siksi, koska mies oli menossa naimisiin toisen naisen kanssa. Petetyksi tuleminen nousee uusiin mittoihin, pettäjänä nyt siis itse ”kohtalo”.

Mutta voihan se olla niinkin, että nainen eli onnellisena miehensä ja poikansa kanssa ja se lentokonemieskin löysi onnensa sen ”hyvän naisensa” kanssa, vaikka he eivät olleetkaan ”täydellinen pari”. (Sanat ”täydellinen pari” tosin voivat viedä ajatuksia siihenkin suuntaan, että kyseessä saattoi olla pinnallinen suhde, jossa ulkoiset arvot olivat tärkeitä. Naistenlehtien (joita en tietenkään lue) sivuiltahan löytyy paljon täydellisiä pareja, monet ehtivät olla täydellisiä pareja jopa lukuisten ihmisten kanssa elämänsä aikana…)

Mutta kyllä jossain syvällä sielussaan voi nähdä tälle tarinalle jatko-osan, jossa he sittenkin lopulta saavat toisensa…sen nimihän voisi olla Laulu rakastavaisille eli siis suora käännös Ashcroftin biisistä. -)

No joo…

Laulu petetyille on upea ja moniulotteinen biisi. Täyttää varmaan erään rockkriitikonkin kriteerit hyvästä laulusta: ”[poplaulussa] on päätettävä mitä jättää pois, sillä usein juuri aukot tekevät popnovellista kiinnostavan.”


Gaucho 7.9.2002 10:07 Sen Tangerin täytyy liittyä Afrikan Tähteen...

--And my name is Rick Emerson--
Mari 7.9.2002 15:26 Voe rähmä. Taitaa olla taas analysoinnin paikka. Hehee...

Tämä on piinallinen kappale, olen jo jossain välissä ehtinyt kehitellä tästä stoorista pari huvittavaa juttua, olen kai katsonut liikaa Rimakauhua ja rakkautta... :D Jääköön mysteereiksi.

Ammattikysymykseen aiemmin kirjoittamani vastaus ei välttämättä ole faktaa. Siihen jää liikaa aukkokohtia joita ei voi selittää... Esim. just se että aina kun töiltä ehdittiin viittaa tosiaan siihen että molemmilla oli aika kiire, ja se että nainen oli jossain vähäpalkkaisessa työssä, mikä ei sovi kuvioon (Paitsi jos se rillipää oli kovin rikas??) Koska se lomaili Tangerissa. Ja minä en ainakaan keksi mitään työasiaa Tangeriin? Jos siellä tehtiin elokuvaa? Varsin epätodennäköistä. Anssin biisissä?? Ei! Tai (uusi upea teoria) jos nainen ja hänen aviomiehensä olivat aikeissa mennä Tangeriin lomalle (mies maksoi matkan) mutta mies sairastuikin ennen matkalle lähtöä, tai hänelle tuli ylitsepääsemättömiä työkiireitä, ja nainen joutuikin lähtemään yksin. Tällöin lentokoneessa aviomiehen paikan vei ehkä tämä uusi mies. Lukemani ) perusteella pohjoismaisen vaalea nainen ei välttämättä ihan heti lähde yksin Tangeriin lomalle. Ja Tanger ei muutenkaan taida olla mikään yleisin seuramatkakohde. Aika sattumaa, että tämä kertojamieskin eksyi sinne lomalle. Ja kuvittelisin että nainen oli aika helpottunut päästessään Suomeen matkaavaan lentokoneeseen ja saadessaan jutella järkevän suomalaisen miehen kanssa.

Taisivat tuoda paratiisista mukanaan käärmeen.
Hahhah! Se tästä vielä puuttuikin! Mahtoikohan Marokossa olla suomalaisia myrkkykäärmeitä... :D

Lopuksi aviomies vielä kysyy ”Niin ja: kuka vittu sinä olitkaan”. Eikö tuo viittaa siihen, että nainen oli maininnut aviomiehelleen siitä toisesta miehestä – ainakin jossain sivulauseessa.
Hmm.. mahdollista, mutta epätodennäköistä. Jos nainen oli oikeasti rakastunut (pojan nimeäminen), niin ei hän uskaltaisi varmaankaan vitsailla siitä miehelleen että tapasinpa koneessa erään mukavan miehen ja mietinpä jo hetken että jätän sinut ja sitä paitsi se olisi ollut kovin epäilyttävää että nainen oli poissa aika paljon (toisen miehen kanssa). Tai ehkä aviomiehellä oli myös kiireitä eikä hän huomannut koko asiaa. Tai ehkä ei edes välittänyt? Tai ei ainakaan pitänyt sitä mahdollisena.
Voi olla että nainenkin piti rakastumistaan(?) lomaromanssina... mutta miten kävikään?

Miten se lentokonemies ei ollut osannut aavistaa mitään? Oliko se niin sokeasti rakastunut siihen naiseen?
Rakkaus on sokea. :) Hehhehhee...

Kun se mies laulun lopussa näkee kadulla naisen ja pojan (muutaman vuoden päästä), niin onko niin, että naisen aviomies ei ole enää kuvioissa lainkaan mukana.
Minun käsitykseni mukaan aviomies ei ole missään vaiheessa ollut todella kuvioissa mukana. Jätetään tähän aukko kun en kuitenkan osaa selittää täsmällisesti. (Yritin kyllä mutta siitä tuli surkea yritys.)

tarinalle jatko-osan, jossa he sittenkin lopulta saavat toisensa…
Anssihan väittää pitävänsä onnellisista lopuista...

Sen Tangerin täytyy liittyä Afrikan Tähteen...
Ihan varmasti!

Siinäpä taas vähän pureskeltavaa. :)

Mörri 7.9.2002 15:39 Tällainen pieni heitto tähän väliin: =P

Entäpä jos nainen ei jättänyt (avio-)miestään sen takia, että hän oli jo tälle raskaana rakastuessaan lentokonemieheen. Hän teki siis ratkaisunsa jäädä miehensä luo lapsen takia, mutta nimesi lapsensa kuitenkin sen miehen mukaan, jota oikeasti rakasti.

~Kaaokseni on hallinnassa~
Balisa 7.9.2002 16:43 Eikö ole muuta jäytämistä, olisikohan aikaa tarkistaa Anssin laulujen pilkutukset?

Muuten jos minäkin pikkuisen kaluaisin tätä luuta. Kuvittelen rva Ruususen isoksi lihavaksi tummatukkaiseksi naiseksi jolla on kotitakki päällä ja aamutossut jalassa kaupassa käydessään ja tietenkin papiljotit päässä.
Oikein hämmästyin kun ajatuksiini vilahti sellainen asia että hänhän voi olla kaunis, sutjakka, silkkiseen, siniseen jakkupukuun pukeutuva tummatukkainen nainen. Ja huomasin että miksi ajattelin isoksi etc. oli se, että eihän hienolla naisella voi olla muovikassi kädessään ja jossa on vielä voita ja piimää... Muuten kyllä voi olla paska kakarat ja kusipäinen mies.
Huraa....

Edited by - balisa on 08/09/2002 10:09:20
kimiguitar 10.9.2002 23:00 voihan nevada, nist te puhutte?

Jos ihmisten typeryys voitaisiin valjastaa energialähteeksi,
emme tarvitsisi enää hiiltä tai öljyä.
Mark Twain
Mari 11.9.2002 9:41 AHHAHHAA! Puhumme tietysti Laulu petetyille -biisistä ynnä muusta. :D Eiks se selviä tosta?

olisikohan aikaa tarkistaa Anssin laulujen pilkutukset?
Uusien laulujen pilkutusta ei kannata vielä tarkistaa, sehän ei välttämättä ole vielä lopullisessa muodossaan ja vanhat laulut on varmaan jo kaluttu puhki. Ja sitä paitsi enemmän pilkkuvirheitä on täällä foorumilla, esim allekirjoittaneen viesteissä koska ne pienet vihulaiset kertakaikkiaan hidastavat vain ajatuksiani. Anssi taitaa olla niitä harvoja joilla on pilkkut paikoillaan. Puhumattakaan yhdyssanoista! (En mitenkään voinut kirjoittaa tuota viimeistä sanaa erikseen... se näytti liian pahalta!)