Chisun liksoista

| Tagit: | Aiheet: Huomiot | Kirjoittaja:

Meinasin rykäistä artisokkasalaattia väärään kurkkuun, kun näin Hesarin saitilla otsikon:

7 päivää: Chisu tienaa kiertueestaan neljännesmiljoonan

Itse artikkeli on varsin vähäinen, lyhykäisyydessään siinä vain spekuloidaan Chisun keikkaliksojen olevan 4000-6000 euron luokkaa ja kun keikkoja on tälle kesälle merkitty viitisenkymmentä, niin sehän tekee yhteensä tuollaiset 250 000 euroa. Mukava liksa, tällä tienestillä entisestä vaatemyyjästä on tullut yksi Suomen parhaimmin tienaavista artisteista.

Seiskan sivuilla ontuva matematiikka ei yllätä lainkaan, mutta olen valtavan pettynyt siihen, että myös Helsingin Sanomat nielee ja julkaisee tuollaisen paskakikkareen täysin kritiikittä. (Kuten myös siihen, että lehti ylipäätään julkaisee Seiskasta repäistyä materiaalia.)

En tunne Chisua, olemme kai kerran sanoneet toisillemme moi, mutta tiedän silti kertoa, ettei hän tule tienaamaan lähimainkaan neljännesmiljoonaa tämän kesän keikoiltaan.

Hommahan nimittäin menee niin, että noista keikkapalkkioista maksellaan myös yhtä sun toista kulunkia, ne eivät suinkaan kilahda sellaisenaan artistin kirstuun. Kakku viipaloituu aika moneksi siivuksi:

  • Keikkamyyjä ottaa aluksi päältä oman provisionsa. Tavallisesti tämä on parinkymmenen prosentin luokkaa.
  • Yhtyeen palkat. Oma bändini saa keikoistani saman liksan kuin minäkin, useimpien sooloartistien musikantit taitavat kuitenkin soitella kiinteillä palkoilla.
  • Teknisen henkilökunnan palkat. Siis miksaajat, monitorimiksaajat, valomiehet, backlinerit, bussikuskit. Nimekkäämmillä, paljon keikkailevilla artisteilla on yleensä mukanaan vähintään kolme mustiin pukeutunutta, Leathermaneja ja Magliteja vyöllään kantavaa äänimiestä.
  • Äänentoisto- ja valokaluston vuokrat. Joillakin keikoilla on äänentoistoa ja valoa tarjolla ns. talon puolesta, mutta varsinkin useimmille baarikeikoille esiintyjän on vietävä ämyrit ja lyhdyt mukanaan.
  • Matkakulut. Tämä tarkoittaa tavallisesti bussin vuokraa ja polttoaineita. Jos bändin jäsenissä tai henkilökunnassa on eri puolilla maata asuvia ihmisiä, niin matkakuluja tulee melkoisesti jo ennen kuin varsinainen keikkareissu on edes alkanut. Välillä keikoille joudutaan myös lentämään – joskus järjestäjä maksaa liput, joskus ei.
  • Majoituskulut. Toisinaan järjestäjä junailee majoituksen, välillä hotellit menevät artistin piikkiin.
  • Muut kulut. Pitkillä keikkarupeamilla tulee varmasti odottamattomia yllätyksiä, esimerkiksi vahvistin saattaa päästää kesken keikan kalliin savupilven. Muusikoilla on myös työvälineisiin liittyviä kuluja; kieliä, rumpukapuloita ja -kalvoja, piuhoja ym. pientä sälää täytyy ostaa jatkuvasti. Silloin tällöin keikkoja varten on satsattava myös kokonaan uusiin vehkeisiin; vahvistimiin, mikrofoneihin, korvamonitoreihin yms. Itse esiinnyn yleensä farkuissa ja t-paidassa, mutta Chisun kaltainen artisti panostaa todennäköisesti jonkin verran myös lavakostyymeihinsä.

Kaiken tämän viipaloinnin jälkeen artisti saa olla tyytyväinen jos saa lohkaistua kakusta itselleen edes kymmenen prosentin siivun. Omalla kohdallani kaistale jää yleensä vielä pienemmäksi.

Lehdistö kuitenkin julkaisee vuodesta toiseen yksinkertaisia pluslaskujaan. Koskahan toimituksissa opittaisiin myös vähentämään?

Kommentit

  1. Sehän vain on niin, että ”työntekijät” eivät ymmärrä yrittäjää, ja sitä mihin kaikkeen yrittäjän rahat menevät. Eikö nykyään moni artisti ole yrittäjä, joka tienaa keikkailemalla palkkiot yritykselleen? Toinen tekijä on kateus, joka johtaa noihin älyttömiin lehtijuttuihin.

  2. Huoh,

    Yrittäjänä artisti joutuu tietysti vielä palkkaa itselleen maksaessaan hoitamaan kaikki lakisääteiset kulut ja verot.

    En tiedä mikä on Hesarin motiivi uudelleenjulkaista näitä Seiskan ”mies kaatui – pylly näkyi”-osaston juttuja. Asiaa tiedusteleva kommenttini ei myöskään – kumma kyllä – ole ilmestynyt artikkelin kommentteihin.

  3. Siinä vaiheessa kun artisti pääsee niinkin pitkälle kuin esim chisu ei tällaisissa lehtijutuissa yleensäkään muisteta myöskään mainita kuinka paljon vaivaa on nähnty ilmaiseksi keikkaillen/promoten ennen suosiota. Itse olen heittänyt laskujeni mukaan eri pikkubändeissä noin 60 keikkaa (kaikki soittaneet omaa musaa, ei covereita 2x 45min), joista olen rikastunut nollan verran. Mutta soittaminen on kivaa! Mielestäni Suomessa huipulla olevat artistit todella ansaitsevat menestyksensä! Myös sinä Anssi!

  4. Hoh hoijaa..kyllästyttää nämä ”totuudet” milloin mistäkin asiasta. Niitä kun tuntuu tulvivan vähän joka tuutista nykyisin. Mä en ainakaan jaksa kohta enää luottaa yhtään mihinkään, mitä kuulen tai luen..

  5. Hesari voisi todellakin jättää Seiskan höpöhöpöuutiset omaan arvoonsa. Ovatko uutiset oikeasti näin vähissä?

  6. ”En tiedä mikä on Hesarin motiivi uudelleenjulkaista näitä Seiskan ’mies kaatui – pylly näkyi’-osaston juttuja.”

    Itse esitin omassa HS-kommentissani pari vaihtoehtoa syiksi:

    Tässähän nimittäin ei ole kyseessä satunnainen kiistän-olevani-Kirkan-avioton-lapsi-tyyppinen Seiska-juttu, vaan juuri tätä aivotonta bruttoliikevaihto-yhtä-kuin-artistin-omat-tulot-huttua.

    Kyyninen oletus on se, että Sanoman kaltaisen ison mediatalon intresseihin kuuluu mielipidevaikuttaminen tavisten keskuudessa sen suhteen, että kaikista tekijänoikeustuloilla elävistä saataisiin mahdollisimman negatiivinen kuva. Kaunastahan tämä kansa elää. Ja on niissä tunnoissaan helppo taivutella kannattamaan kaikkia mahdollisia tekijänoikeuksien kavennuksia, jotta mediatalot saisivat haluamansa, eli mahdollisimman paljon sisältöä (lattea ilmaus, mutta minkäs teet) mahdollisimman halvalla.

    Myönteisemmäksi vaihtoehdoksi tälle aprikoin, että ehkä toimittajat vain ovat niin typeriä, että mikään omaa palkkaa monimutkaisempi raha-asia ei heille ole käsitettävissä. Kaikki kunnia hyvälle toimittajantyölle, mutta tiukassa se tuntuu olevan nykyään.

    Mihin liittyen: tämä juttuhan on muuten jossain määrin sukua Hesarin taannoiselle otsikoinnille Sofi Oksasen potkuista – ikään kuin kirjailija voisi saada potkut kustantamosta. Aika vaikea on ajatella, että HS vetäisi vaikka jossain vakiintuneen suurteollisuuden alan uutisessa avainkäsitteitä yhtä railakkaasti ranttaliksi kuin nämä tienaamiset ja potkut, eikä lukuisien lukijoiden huomautustenkaan jälkeen oikaisisi. Mutta tuollahan tuo Chisu-teksti edelleen killuu.

    Kiitos ja anteeksi Anssille palstatilan käytöstä, HS-keskustelusta löysin linkin tänne.

  7. PS. Ja siis HS ei tietenkään julkaissut kommenttiani, ei edes lyhyempää jatkoa, jossa vain huomautin, että juttu on yksinkertaisesti täysin valheellinen.

    Peace and out.

  8. Sinänsähän tämä Chisu-uutinen ei ole erityisen merkityksellinen. HS:n uskottavuuden kannalta tällaiset otsikot ovat kuitenkin kiusallisia – jos mutkia vedetään suhteellisen vähäpätöisissä uutisissa noin surutta suoriksi, niin miten voisin luottaa Hesarin sanaan oikeasti tärkeissä asioissa? Laatulehden kuuluisi pitää rima koko ajan korkealla. God is in the detail, kuten sanonta kuuluu.

  9. Olikohan tuo Chisun juttu painetussakin lehdessä. Tuntuu, että ainakin näihin lehtien nettiversioihin copy/pastetaan juttuja ilman mitään kritiikkiä.

  10. Täytyy vielä sanoa, että HS:n meininki vaikuttaa aika tunkkaiselta jos kerran kahden täälläkin tätä asiaa kommentoineen hesarikritiikki on jätetty HS:n saitilla julkaisematta. Semminkin kun kyseisten henkilöiden kommentit ovat ainakin tällä palstalla olleet aivan asiallisia ja järkeviä.

  11. Tästä tuli mieleeni vuosi 1985, Dingon keikkapalkkio oli Posion keikalta n. 130 000 mk. Herrat saapuivat yksityiskoneella ja väkiä tuli ympäri suomen vain katsomaan dingoa. Tietääkseni suomessa ei ole toista bändiä joka olisi aiheuttanut näin paljon hysteriaa. dingo oli niin iso nimi että tänä päivänä sitä ei voi ymmärtää asiasta tietämätön. Okei, keikkapalkkio oli iso, mutta kuluja oli niin paljon kuin voi kuvitella tuon luokan bändillä. On suorastaan ihme että bändi jaksoi noinkin pitkään, kello kävi..

  12. aion ruveta menestyvöksi keikkailijaxi!

    anssi kerropa kannataako perustaa yritys vai ihanko tälläi normaalisti.

  13. Firman perustaminen olisi varmaankin järkevää. Itselläni sellaista ei ole. Jos olisi menestyksen piikkivuosina ollut, niin olisin luultavasti voinut säästää veroissa ainakin viisi, ehkä jopa kuusinumeroisia summia. Olen kuitenkin kuitannut liksat vain kiltisti verokortilla, sen prosentti oli parhaimmillaan 60.

    Veroni olen siis totisesti maksanut.

  14. no mikset anssi perustanut firmaa!

    prkl, hirvee summa.

  15. […] taannoin artistien keikkapalkkioiden virheellistä uutisointia oikovan postauksen otsikolla “Chisun liksoista”. Kirjoitukseni noteerattiin myös mediassa, YLEltä pyydettiin haastattelua ja vastasinkin […]

  16. Nojoo kyllähän se jonku verran tulee tienaamaan, jos voi ostaa uuden ullakkoasunnon Helsingin keskustasta..

  17. […] ruokkii joka kesä harhakuvaa tähtitieteellisistä keikkapalkkioista. Viime kesänä otin itsekin aiheeseen kantaa siinä vaiheessa, kun Helsingin Sanomatkin väitti Chisun tienaavan kesän keikoistaan […]

  18. Ihan vain kiitos Anssille nöyryydestä ja ns. normaalikansan kunnitoittamisesta. Ei hurskasteluja vaan rehellisesti sitä mitä on… Parantaako se sitten musiikin laatua ja maksuvalmiutta siitä, niin ei onneksi. Se on joko hyvää tai ei hyvää… ehkä.

  19. […] Chisun keikkapalkkioilla ja neljännesmiljoonan kiertuetuotoilla, jolloin Anssi Kela kiirehti korjaamaan virheellistä uutisointia. Bändin ja teknikoiden palkkakulut, ryhmän kuljettaminen bussilla […]

  20. Kumminkin Chisu on tienannut musiikilla vajaa 200k€ useampana vuotena. 10% väite on kumminkin aika naurettava väite. Vain typerät artisti saa sen verran.

  21. Chisu tekee itse omat kappaleensa, joten hänen suurin tulonlähteensä ovat radio- ja tv-soitosta saamansa tekijänoikeuskorvaukset — aivan kuten minullakin. Keikkailu on minun ja Chisun kaltaisille artisteille vain sivutuloa. Keikkojen kulurakenne on kuvaamani kaltainen. Bändin ja ison kaluston kanssa kiertäessä valtaosa liksasta menee aivan muualle kuin artistin taskuun, eikä tällä ole mitään tekemistä artistin älykkyysosamäärän kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.