Mies ja meri

Yleensä pyrin biisejä kirjoittaessani siihen, että yksityisistä kokemuksista voisi tulla yleisiä. Kirjoitan mielelläni tekstejä, joihin monet voivat asioiden ja tilanteiden yksityiskohtaisen kuvailun kautta samaistua. Mies ja meri ei ole tällainen laulu. En usko, että tähän tekstiin voi kovinkaan moni samaistua. Se oli kuitenkin pakko kirjoittaa.

Ensimmäinen versio biisistä äänitettiin bändin kanssa Petraxissa toukokuussa 2002. Kyseessä oli tuolloin suoraviivainen ja nopeatempoinen luenta. Samanlainen, jota olimme tottuneet soittamaan livenä. En ollut kuulemaani tyytyväinen, joten jatkoin kappaleen kehitystyötä kotistudiossani. Tulokset olivat edelleen laihoja ja tässä vaiheessa alkoi tuntua siltä, että ehkä vika onkin itse biisissä. Yhdessä monista Askon kanssa pidetyistä biisienkuuntelusessioista päätimme lopulta hyllyttää koko kipaleen.

Mies ja meri nousi uudestaan esille loppukeväästä 2003, jolloin aloimme Askon kanssa pohtia mahdollisia sinkkubiisejä. Totesimme, että tämä kappale voisi joka tapauksessa olla hyvä sinkun b-puoli; se pitäisi vain tehdä studiossa vielä kertaalleen. Päädyimme ajatukseen yrittää biisiä Lemonatorin kanssa. Niinpä Mies ja meri otettiin käsittelyyn samassa sessiossa kuin 1972. Tarkoitus oli tehdä puhdas 1972:n sivutuote, joka ei päätyisi itse albumille. Niinhän siinä sitten kävi, että soitto kulki sen verran rennosti, ettei biisiä voinut lopulta ajatellakaan jättävänsä pois levyltä. Kyseessä on kuitenkin ehkäpä Suomen amerikkalaisinta soittoa!

Mainittakoon vielä, että improvisoin tukun erilaisia kitarasooloja, joita ryhdyttiin sitten tuottaja Jussi Jaakonahon kanssa käymään läpi. Levyltä löytyvä soolo oli se, joka nauratti meitä eniten.

Kommentit

  1. Ollaan kaverin kanssa oltu melko kovia Anssin kuuntelijoita pienempänä. Kun Nummela ilmestyi ja sen biisit saivat meidät pauloihinsa, olin aivan varma, ettei Anssi Kelaa kovempaa artistia ikinä tulisi olemaan. Kolmannen albumin ja pienen Kela-tauon jälkeen olin satunnaisia kuuntelukertoja lukuunottamatta jättänyt Anssituksen vähemmälle.
    Vähän aikaa sitten kesällä sain kuulla Anssilta olevan tuloillaan uutta tuotantoa… Joku Kaivos niminen levy. Kuuntelin youtubesta levyn uuden singlen nimeltä Aamu, joka vaikutti mielestäni kelpo biisiltä. Sain kuulle, että ystäväni oli myös tehnyt samoin. Innostukseni ei kuitenkaan liiaksi noussut, vaikka aioinkin sopivassa välissä hommata kyseisen levyn.
    Kaikki muuttui vähän aikaa sitten (n. 2kk), kun kuulin ystäväni eräänä iltana kävellessämme hyräillen tapailevan erästä laulua: ”…Ja miltä se tuntuu, kun kaiken saa minkä ikinä haluaa…”. Hetken kuluttua huomasin molempien laulavan pimeänä syysiltana kovaan ääneen. ”Kaikki kiiltävä ei ole kultaa, kaikki kiiltävä ei ole kultaa, kaikki kiiltävä ei ole…KULTAA!”. Mieleeni tulvi sama lämmin tunne, jonka olin tuntenut viimeksi ala-asteella ystäväni kanssa välitunneilla laulaessani kissanpäivien kertosäettä. Olin saanut takaisin Anssitus olotilan! Kuuntelimme n. viikko sitten kyseisen ystäväni kanssa pienellä porukalla Aukion läpi ja koin valtaisaa nostalgista helpotusta. Tätä olin kaivannut!

    Mies ja meri on yksi loistavimpia kappaleita Anssi Kelalta mitä tiedän.

  2. Anssi turhaan vähättelee soolojaan. Tässäkinhän on aivan loistava melodinen soolo ja rautaiset soundit. Lähimusiikkikaupan alelaarista löytyi BOSSin mallintava fuzz-pedaali ja pitihän sitä tietysti heti kokeilla irtotaisiko siitä MiesJaMeri soolosoundia. Ei aivan, mutta ehkä vähän sinne päin (soittajallahan ei tietysti ollut vaikutusta asiaan). Muistaakohan Anssi mikä fuzz, ja mitä muuta tässä soolossa oli mausteena? BOSSin pedaalin Octavia-mallinnus tuntui osuvan lähimmäksi.

    Pakollinen ääninäyte (vaisuksi ja siistiksihän tuo jää alkuperäiseen verrattuna)
    http://www.netikka.net/jk/ManAndSea.mp3

  3. Luulisin tuon olleen niitä sooloja, joissa kutakuinkin kaikki pedaalilaudan fuzzit ovat olleet karjumassa. Voxin vanha Tone Bender on sitten viimeistään se, joka rakeuttaa soundin. Soolon puolivälissä löin tulille myös Whammy Pedalin, jotan käytin loppuosuudessa oktaaverina (yksi oktaavi alaspäin).

    Mutta aika lähelle olet Bossilla päässyt tuossa särön luonteessa!

    Biisin intron soolohan on soitettu b-benderillä varustetulla Telecasterilla.

  4. Jeps, tuon Whammy pedaalin oktaaverin takia varmaankin tuo Octavia Fuzzin malli osui lähimmäksi. Siinä on nimensä mukaisesti tuo oktaaveri mukana.

  5. Moi,
    karvat nousi pystyyn laulun kohdassa jossa nämä sanat lauletaan:
    Maailman meret
    Ovat nousemaan päin
    Hotellihuoneen peilistä etsin
    Omia silmiäin
    Vain yksi on varmaa
    Ja tää on hyvä juttu pitää mielessään:
    Kun vesi nousee ja kaduille tulvii
    Se vie myös levylaulajat mennessään
    Tuli heti mieleen tsunami

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.