Biisirinki: banjoa, rumpua ja lyriikkaa

| Tagit: , | Aiheet: Internet, Musiikki | Kirjoittaja:

Edellisessä päivityksessä totesin, että kappaleemme alkaa olla melko täynnä tavaraa. Perusraaka-aineet ovat jo sopassa, nyt enää maustellaan.

Yksi ensimmäisistä Biisirinkiin ilmoittautuneista oli Tatu Hirvonen, joka tiedusteli mahdollisuutta soittaa banjoa:

Olen Tatu Hirvonen, kemian opiskelija Turusta. Opiskeluiden ohessa soittelen paljon kaikennäköistä: kitaraa, banjoa, mandoliinia, ukulelea ja huuliharppua. Nyt olisi siis tarkoitus rinkutella banjoa.

Soveltaessani ideoita biisiin päädyin monta kertaa umpikujaan. Biisi oli nimittäin nyt jo hyvin täynnä ja pitäisi vielä banjoa saada mahtumaan. C-osa kaipasi mielestäni vähän väriä ja loppu hiukan dynaamisuutta. Tähän oli siis hyvä heittää banjon sisääntulo. Lopulta sain kuitenkin kehitettyä mielestäni nasevan kuuloisen banjorollin.

Äänittely olikin sitten tuskaista ja työlästä. Aika-arvojen oli oltava täysin kohdallaan ja minkäänlaisia virheitä ei saisi tapahtua. Muutama päivä vierähtikin motoriikan harjoittelemisessa. Viimeinkin sain purkitettua itsekritiikkini rajat ylittävän otoksen. Pohdin kuitenkin, että sopiiko muiden mielestä banjo tähän. Jännittyneenä lähettelin äänittelyni eteenpäin.

Kemisti kiittää ja kuittaa.

♠    ♠    ♠

Alunperin ajatus banjoraidasta vaikutti hyvältä. Sittemmin biisi on kuitenkin lähtenyt sellaiseen suuntaan, etten ole ollut enää täysin varma banjon istuvuudesta. C-osa oli oikeastaan ainoa paikka, jossa oli vielä banjonmentävä reikä ja siihen Tatu ansiokkaasti tekikin soitteensa. Suoritteen lopullinen kohtalo puidaan kuitenkin miksauksessa: paljon on kiinni siitä saadaanko banjo toimimaan soundillisesti, nyt se on hiukan irrallaan kaikesta muusta. Toivottavasti raita voitaisiin kuitenkin pitää jossain muodossa, banjo on sympaattinen soitin.

Tatun lisäksi toinenkin rinkiläinen on ollut aktiivisena: heti ensimmäisessä vaiheessa esitelty Roope Palomäki nimittäin päivitti rumpuraitansa. Kaikkihan varmasti muistavat Roopen tehneen rumpunsa luupeista, koska miehen bassorumpujalka oli kipsissä. Nyt kipsit on poistettu ja jälleen pelikunnossa oleva Roope halusi oikeasti soittaa raitansa. Näin lausuu hän:

Rumpuäänitykset alkoi jo viime viikolla, jolloin kävin kolaamassa biisiä läpi muutaman tuskaisen tunnin verran. Lopputulos oli kuitenkin niin paska että päätin äänittää koko homman uusiksi. Aamuisen Levon Helm-kuuntelusession inspiroimana lähdin treenikämpälle puuhastelemaan. Veuhkuissani vaihdoin virveliä, ruuvasin bassarista etukalvon pois ja muuttelin virettä sekä mikitystä hieman edelliseen verrattuna. Suurin parannus tuli kuitenkin ja tietystikin siitä, että Levonin siivittämänä fiilis oli kohdillaan eikä jokainen tahti aiheuttanut tuskanhikeä kuten viimeksi. Rummut taltioitui Midas XL200-pulpetin ja Motu-interfacen kautta Logic-softaan seuraavanlaisesti:

Bassari: Shure SM57
Virveli: Sennheiser MD451
Tomit: Sennheiser MD421
Overheadit: Neumann KM184
Etuambienssi: Sennheiser MD421 (vanhempi Adolfinharmaa versio)
Taka-ambienssi: AKG 414

Rumpuina toimivat vuoden -69 Beverleyt, jotka on Kumun viisteremontin jälkeen ihan mahtavat. Alkuperäisen Leedy-virvelin sijasta käytin 6,5″x14″ Ludwig Acrolitea, joka oli dempattu huopalätkällä Leathermanin toimiessa painona. Symbaaliosasto koostui parista Zildjianin K-sarjan 20″ ridestä, 14″ 70-luvun A-haitsuista ja Paisteen 16″ Stambul-crashista (laitonta, tiedetään).

Toivotaan, että noista joku taitava editeeraaja saa ihan ok kannut tamburiiniluupin taustalle.

♠    ♠    ♠

Ongelmana Roopen toimittamissa uusissa raidoissa on vain se, että olen jo ehtinyt kovasti mieltyä niihin vanhoihin. Soiton elävyys on ehdottomasti plussaa, mutta samalla häviää jotain alkuperäisestä tiukkuudesta ja pöhinästä. Niinpä päädyin lopulta kompromissiin: säilytin kappaleen alkupuoliskon rumpujen osalta ennallaan (tosin sain paisutettua mukavasti alkuperäistä virveliraitaa hieman pulleammaksi ynnäämällä siihen Roopen uuden virveliraidan), liverummut tulevat näyttävästi sisään C-osassa ja jatkavat siitä loppuun saakka.

Rummut tuovatkin biisin loppuun kaivattua nostatusta – soolo-osuus ja viimeiset kertovärssyt liitävät nyt aivan eri malliin!

Mistä tulikin mieleen, että soitin loppuun myös sen oikean tamburiinin, jota Janne viimeksi kaipaili.

Tekstipuoli on parissa edellisessä päivityksessä jäänyt vähemmälle käsittelylle. Mainitsin kuitenkin aikaisemmin, että luvassa olisi jotain mullistavaa. Nyt voinkin sen paljastaa: tästä biisistä tulee duetto! Tarina kertoo sisaresta ja veljestä, kahdesta reppanasta, jotka pitävät toisiaan pystyssä ihmiselon hurrikaaneissa.

Jääköön dueton toinen osapuoli vielä tässä vaiheessa arvoitukseksi. Lauloin tähän versioon demolaulun sekä sisaren että veljen osuuksista, merkkasin naisäänen laulamalla sisaren repliikit falsetissa. Tämän vuoksi lauluraita kuulostaa tässä vaiheessa typerältä – teidän täytyy kuunnellessanne ajatella hintelän falsetti-ininäni tilalle naisen ääni.

Biisirinki, vaihe 8

Kalkkiviivat alkavat jo häämöttää, paljoa ei ole enää tehtävissä. Toivottavasti lauluäänitysten pariin päästäisiin pikaisesti, niiden jälkeen biisi olisikin miksausta vaille valmis. Onhan tätä jo väännettykin, kipale alkaa hiljalleen syödä miestä.

Kitarasooloa saa muuten edelleen äänestää tämän raportin perässä olevan Soolovaalit -otsikon alla. Vaalivoittaja isketään paikalleen vasta miksauksessa, siihen saakka tilanne on auki.

BIISIRINGIN AIKAISEMMAT VAIHEET:

Ringin koollekutsu (29.12.)
Luonnos ja rumpuraita (13.1.)
Jouset (17.1.)
Basso (22.1.)
Akustinen kitara (25.1.)
Rautalankakitara (2.2)
Kosketinsoittimia ja soolo (9.2.)

Kommentit

  1. Todella hyvän kuuloinen ralli lyriikoiden kera ja lopun ”oikeat” rummut tuo mahtavan tunnelmalatauksen!

  2. Mua ”häiritsee”, kun sanoituksessa ei ole jätetty kuulijalle ollenkaan tulkinnan varaa. Mun mielestä hyvässä laululyriikassa kuuluu olla mausteena runoutta, joka avautuu eri kuulijoille eri tavalla. Esim. tässä laulussa ..uin vastavirtaan.. —->..olen vedessä väärinpäin.. tms. moniselitteisempää. Tämä oli siis ihan oma mielipide, sivuhuomautus oikeille ja lahjakkaille muusikoille!

  3. Minusta falsettilaulus kuulostaa just loistavalta 😀 Lyriikat on muokkautuneet kyl aika mahtavaan muotoon. Kertsi on kyl aivan loistava!

  4. Kaikki kunnia falsetillesi, mutta sopisiko dueton toiseksi osapuoleksi Anna Puu?

    iso kiitos jo nyt tästä kimppabiisistä. Mainio idea, kiinnostavia tekijöitä, tyylikäs verkon mahdollisuuksien hyödyntäminen. Joukkoälyä parhaimmillaan.

  5. Kävi vaan mieles udella, onko biisillä vielä nimeä? ”Japanilainen Kala” ois kyl aika poppis nimi 😀

  6. Banjo soi mallikkaasti ja sopisi italowestern visiooni. Mielenkiintoista kuulla minkälainen lopullisesta miksauksesta tulee.

  7. Olli P: ”onko biisillä vielä nimeä?”

    Eipä ole tullut vielä mieleen miettiä nimeä. Se on yleensä se viimeinen piste, joka tulee lyötyä kysymysmerkin alle.

    Mutta hei: ehdotelkaapa nimiä! Tästähän voisi järjestää vaikkapa uudet vaalit, biisin nimi voitaisiin valita äänestyksessä, samaan tapaan kuin kitarasoolokin.

    Hirmu interaktiivista!

  8. Peukuttaja: ”Mua ’häiritsee’, kun sanoituksessa ei ole jätetty kuulijalle ollenkaan tulkinnan varaa. Mun mielestä hyvässä laululyriikassa kuuluu olla mausteena runoutta, joka avautuu eri kuulijoille eri tavalla.”

    Tässä on vähän eri koulukuntia. Itse olen realismin ystävä, tämä on ihan tietoinen tyylivalinta.

    Minua kiinnostaa teksteissä se, miten pienen huomautuksen takana voi piillä kokonainen uusi tarina. Esim. tämän kappaleen tekstissä kohta, jossa mutsi lähti helluntaisaarnaajan matkaan – vain muutama sana, joista mielikuvitus voi lähteä kerimään auki melkoista vyyhtiä.

    Viides rooli: ”Kaikki kunnia falsetillesi, mutta sopisiko dueton toiseksi osapuoleksi Anna Puu?”

    Dueton toinen osapuoli on henkilö, joka on Biisiringin hengessä alunperin itse ilmoittautunut mukaan rinkiin. Sen verran voin paljastaa, että kyseessä ei ole Anna Puu.

  9. Any chance saada jonkunlaista pohjaa mp3 muodossa. Olis kiva kokeilla millasen soolokkeen siihen sais vedettyä?

  10. Olen sanaton! Niin ihana kappale kaikinpuolin! Olkoon tuo siis yksi nimiehdotus ”Olen sanaton”.. 😉

  11. Nimiehdotuksena mielikuvituksettomasti: Sisko ja sen veli.

    Tämän projektin myötä on tullut selväksi, että Anssi Kelalla olisi hyvät edellytykset tehdä kitaralevy, ja laulun puolesta myös Bee Gees tyylinen disco-levy.

    Onko laulaminen kehittynyt ja helpottunut vielä soolourankin aikana, vai onko falsetti irronnut aina noinkin helpon kuuloisesti? Et ole harkinnut klassisen laulun tunteja harrastukseksi?

  12. Anssi kommentoi :”Minua kiinnostaa teksteissä se, miten pienen huomautuksen takana voi piillä kokonainen uusi tarina. Esim. tämän kappaleen tekstissä kohta, jossa mutsi lähti helluntaisaarnaajan matkaan – vain muutama sana, joista mielikuvitus voi lähteä kerimään auki melkoista vyyhtiä.”

    Jännä juttu, juuri tämä helluntaisaarnaajalause herätti minussa eniten tunteita, mikä onkin musiikin perimmäinen tarkoitus 🙂
    Gösta Sundqvist oli mestari sisällyttämään paljon asiaa yhteen lauseeseen. Oliko juuri tuo taito Göstan suosion salaisuus sanoittajana..?

  13. Slide toimii hienosti tuossa loppuosassa. Introssa ja välikkeessä se voisi kaivata tuplausta tai George Harrison tyylistä slide harmoniaa? Tai sitten se on hyvä noin 😀

  14. Nimiehdotuksia: Meksikon rajalla, Alhaalla Meksikossa…

  15. Heikki: ”Onko laulaminen kehittynyt ja helpottunut vielä soolourankin aikana, vai onko falsetti irronnut aina noinkin helpon kuuloisesti?”

    Laulaminen on tosiaan helpottunut vuosien myötä, pystyn nykyisin tekemään äänelläni aivan eri juttuja kuin 15 vuotta sitten. En minä mikään mestarilaulaja ole, enkä pidä ääntäni kovin kummoisena, mutta selvää kehitystä on kuitenkin tapahtunut.

  16. No hitto, johan toimii. Yllätyin, kun säkeistön lähtiessä koin kylmiä väreitä – ja sitä ei muuten kovin usein enää tässä iässä musiikin äärellä tapahdu, vielä harvemmin ”uuden” musiikin parissa. Mikä lie tuossa sitten kosketti. Hieno tunnelma ja sävellys kenties?

    Banjo on ihan mahtava lisä ja muutenkin biisi on vain parantunut mitä enemmän tavaraa on kertynyt. Jousetkin toimivat huomattavasti paremmin, kun eivät ole niin ”esillä”, vaan enemmän tuolla kaiken alla.

    Lopullista versiota odotellessa.

    Biisin nimeksi luonnollisesti Lick My Love Pump.

  17. nimiehdotuksia:
    – Pystyyn-nostetut
    – Neuvottoman neuvot
    – Vinoonkasvaneet (Tonia kompaten, mutta monikossa)
    – Vastaamaton
    – Jos ei heilaa helluntaina, niin saarnaaja sitten

    Biisihän kuulostaa ihan hyvältä! Ja yksi noista nimiehdotuksista on ns vitsi mutta en aio paljastaa mikä……

  18. Tähän olis voinut sopia Tatulta myös huuliharppukostajaintro sliden kaveriksi.

  19. Banjo ja c-osan uudet rummmut ei vaan istu. Mielipide juttuja, mutta diggasin ja totuin myös niihin luupeista tehtyihin rumpuihin.

    Olen alusta asti seurannut prosessia ja on kyllä ollut hienoa kuunnella, miten jokainen on täyttänyt ruutunsa loistavasti! Ostan biisin!

  20. Mää äänestän ehdottomasti ”Japanilainen Kala” -nimeä 😀 Tarpeeks mystinen nimi biisille ja sen ainakin muistaa helposti.

    ps. Onko mahdollista saada Anssi sun falsetti-lauluversion lopullisesta biisistä? Maksaisin siitä vaikka ylimääräistä! Oon ite ainaki aina tykänny kovasti falsettihoilauksestas livenä muutenki.

  21. Mukava seurata tätä biisirinkiä. Anssihan voisi tehdä levyllisen kamaa tällä tavalla. Ainakin tulisi erilainen levy kun mukana olisi nälkäisiä amatöörejä ja taitavia ammattilaisia. Niin ja lisäksi lukijoiden kommentteja.

    Minun kommenttini on että särökitara voisi jatkua soolon jälkeenkin. Toisi loppuun lisää nostetta.

  22. Tycker så mycket! Hyvät sanat ja loistavaa että tulossa duetto! Mäki samaa mieltä että toi Japanilainen kala nimeks.. tai vaikka Vastavirtaan, molemmista löytyy kuitenkin laululle sama kantava teema (:

    tai noiden yhdistelmä ”Japanilainen kala (vastavirtaan)”/ ”Vastavirtaan (japanilainen kala)”? hehe 😀

    Sitten mulla on toinenkin näkökulma, eli nimeks ”Veljen olkapää” tai jotain sinne päin (:

  23. Banjo ei valitettavasti oikein tunnu istuvan biisin yleiseen fiilikseen, mutta ajatus jonkinlaisesta särökitarasta tukemassa loppua kuulostaa hyvältä. Luulen että se auttaisi maastouttamaan uusia rumpujakin hieman, nyt ne ovat hitusen liian rock muuhun verrattuna.

  24. Mä tykkään kovasti tuosta banjoilusta! Se tuo biisiin herkkyyttä ja kaivattua vaihtelua. Pistä Anssi kaikua vähän banjoon mukaan. Harmi että se tulee mukaan vasta tässä vaiheessa, kun biisi on ympätty täyteen kaikenlaista. Jos sen saisi mukaan heti alussa, niin koko biisi olisi lähtenyt eri suuntaan.

    Tästähän voisi tehdä pari erilaista versiota, hieman erilaisilla soittimilla 🙂

  25. Vautsi Anssi, mikä teksti! Tykkään! Biisi kuulostaa muutenkin hämmentävän hyvältä. Nyt tuolle tosiaan tarvitaan arvoisensa nimi… Tekstin ja Anssin biisihistorian perusteella tuolle sopisi joku nimi, jossa on tiettyä raamatullista vivahdetta, mutta josta ilmenee se, että laulussa on toisiinsa nojaava sisaruspari. Just nyt en pysty parempaan kuin ”Pyhällä hengellä”.

  26. Nyt pitäisi kappale pian saada uudella nimellä maailmalle. Se Youtube-versio Anssin falsettiäänellä syö kannatusta tältä muuten hyvältä kappaleelta. YouTuben kuulijat eivät varmaan useimmat lue tätä blogia, eivätkä tiedä tulevasta lopullisesta oikeasta naisääniversiosta.

  27. * Elämää Keravalla
    * Jälkeen jääneet
    * Elämäntehtävä
    * Sohvalla
    * Mitä mä teen
    * Neuvonantaja
    * Vinossa
    * Mustat lampaat
    * Äitiä ikävä
    * Laulu syrjäytyneille nuorille
    * Tulevaisuuteen valoa

  28. Hei,voisiko sanoitusta vielä muuttaa KERTOSÄKEESSÄ? Voisiko se sisko,naislaulaja, väittää vastaan tuolle toivonsa menettäeelle mieslaulajalle, omalle veljelleen? ”Yhdessä me jaksetaan/ pärjätään/ kestetään/ pystytään” tai muuta sellaista. Se sisko voisi vaikka laulaa päälle, kun me siskot ollaan monesti sellaisia vastaan inttäjiä… 🙂 Se tois lisää TOIVOA tähän kappaleeseen. Toivoa tässä maailmassa tarvitaan!!!

  29. Banjo on nähtävästi suht ”vieras” soitin monille. Itse pidän todella paljon ja on todella hienoa että banjo on mukana tässä! Ostan biisin!

  30. Veikkaisin toiseksi laulajaksi juuri Putous-videon nähtyäni Iina Kuustosta. Toinen vaihtoehto voisi olla Maija Vilkkumaa.

  31. Pari nimiehdotusta lisää:

    Aatamin lapset – kun minua häiritsi, että biisissä mainitaan äiti, muttei isää… joten pistetäänpä kunnia tämännimiselle herralle, joksi usein tituleerataan ensimmäistä ihmistä, ja tuollastahan se ihmiselo keskimäärin kuitenkin on

    Ehjä – tämä nimi pulpahti siitä, kun yritin keksiä jotain positiivista nimeä, joka osoittaisi sisarusten tukevan toisiaan ja viittaisi myös biisin tekotapaan

  32. Eikös biisin nimi kuulu olla kertsin mieliinpainuvin osa. Eli ”Ei löydy täältäpäin” vai miten siinä laulettiin…

  33. Itse menisin Ranen ehdottamalla neuvonantajalla. Ekassa säkeistössähän sisar pyytää neuvoa ja kertosäkeessä neuvotaan olemaan kääntymättä ”tänne päin”, jos haluaa rauhaa yms.

  34. aiotko anssi kuolla

    a) persneitsyenä
    b) absolutistina

    P.S. onko armi nuollut pallejasi?

  35. K E R R O E N N E N nK U I n Me M E N B as ri ni n!!!

  36. Pyydän anteeksi kännisekoilujani!
    Kyllä hävettää. Joudan syvään jokeen..

  37. Hyvä biisi ei muuta ja hyvät sivut 🙂
    Hyvät jatkot !

    -CEO

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.