Biisirinki: miksaus ja kansikuva

| Tagit: , | Aiheet: Internet, Musiikki | Kirjoittaja:

Vuodenvaihteessa alkanut taival päättyy huomenna: Viisautta ja rauhaa -kappale on nyt valmis julkaistavaksi. Se on huomenna (pe 18.3.) ostettavissa tämän sivuston MusiikkipuodistaEqual Dreams -palvelusta tai Facebook-sivullani olevasta kaupasta. Kaikki myynnistä tuleva tuotto ohjataan Youth Against Drugs ry:n tekemän työn hyväksi.

Edellisessä päivityksessä biisi jäi Julius Maurasen miksattavaksi. Annetaan puheenvuoro Jupulle:

Hei kaikki,

Olen Julius Mauranen, eli Juppu, 31, Helsingistä (www.myspace.com/juppu). Olen hieman erilainen muusikko tässä projektissa, sillä en ole varsinainen soittaja vaan miksaaja, eli muokkaan koko soivaa kokonaisuutta. ”Soitan” siis studioa. Miksaajan tehtävä on yhdistellä kaikkien soittamat raidat ja luoda niistä yhtenäinen kappale joka tukee laulun alkuperäistä ideaa ja visiota mahdollisimman hyvin. Lisäksi miksaaja tuo myös oman näkemyksensä ja soundillisen puumerkkinsä kappaleeseen, joskus hyvinkin leimallisesti, joskus hienovaraisemmin esteettisten valintojensa kautta. Tämä miksaus asettui aika lailla välimaastoon, ehkä lähemmäs hienovaraista.

Miksasin kappaleen omassa studiossani, Studio Kekkosessa, käyttäen ohjelmistona Garagebandin sijaan ProToolsia, johon ensin siirsin kaikki Garageband-raidat. Työtapaani kuuluu käyttää paljon ulkoisia analogisia laitteita (kattaukseen kuuluu mm. peltikaikua, jousikaikua, läjäpäin kompressoreita, EQ:ita, kelanauhuri ja erilaisia epätavallisempia härpättimiä) sillä olen kovin tykästynyt niiden tuomaan sävyyn. Olen pikkuhiljaa rakentanut studiostani kokonaisuutta jossa voin miksata saaden maksimaalisen ilon irti sekä analogisesta että digitaalisesta maailmasta. En ala jaarittelemaan siitä mitä käytin mihinkin soittimeen, mutta kiinnostuneet voivat toki kysyä!

Tällä metodilla äänitetyn kappaleen miksaaminen on haastava projekti, sillä alkuperäinen visio kappaleesta oli aika lailla vapaat raamit, johon kukin soittaja tuo oman näkemyksensä ja näin kappale elää koko ajan omaa elämäänsä. Vaikka kappale onnistui yli kaikkien odotusten, oli siellä ristiriitaisiakin visioita, jotkut aiemmin äänitetyt raidat olivat soitettu hyvin toisenlaisten maisemien päälle kuin myöhemmin tehdyt, mikä johti siihen että kaikki raidat eivät olleet kaikilta osin yhteensopivia. Teimme Anssin kanssa joitain kipeitäkin valintoja ja tietyt soittimet ovat jääneet varsin taka-alalle.

Tonttini laajeni puolivahingossa myös äänityksen ja editoinnin puolelle kun Anssi totesi että olisi varmaan hyvä äänittää laulut ns. ”oikeassa” studiossa ja ilmoitin että studiomme vanhoine Neumann-mikrofoneineen on käytettävissä. Toki mieleen juolahti yhtä sun toista pientä lisäiltävää (mm. väliosan Ebow-kitarapakka) joita Anssin kanssa kehittelimme valmiimmiksi ja toteutimme. Ja ilohan tätä oli tehdä! Kiitos vielä Anssille ja kaikille projektiin osallistuneille!

♠    ♠    ♠

Miksauksessa oli tosiaan haasteensa projektin erikoisesta luonteesta johtuen. Juppu kuitenkin onnistui virkkaamaan lukuisista eri lähteistä koostetun tilkkutäkin kasaan niin, että lopputulos kuulostaa yhtenäiseltä. Balanssin hakeminen on aina kompromissien tekemistä: jokaisen soittajan jokaista juttua ei ole mahdollista miksata etualalle, joistakin asioista on yhteisen edun nimissä tingittävä. Tähän kappaleeseen tuli vielä melko paljon erilaista tavaraa. Niinpä miksaussavotassa pitikin tehdä ratkaisuja sen suhteen mitkä soittimet tai äänet ovat oleellisia ja mitkä eivät.

Olen lopputulokseen hyvin tyytyväinen: kappaleessamme on kuultavissa jokaisen biisirinkiläisen panos. Kukaan ei tehnyt turhaa työtä.

Kuten Juppu mainitsikin, niin ajauduimme miksausten lomassa äänittelemään vielä pieniä korvakarkkeja sinne tänne. Erityisesti C-osa kaipasi edelleen jotain ja Jupulla olikin hieno idea Ebow-kitaran äänittämisestä. Soitin sillä sitten Brian May -tyyppisen harmoniavallin. Sitä ei nostettu miksauksessa erityisemmin esiin, mutta sillä kuitenkin saatiin kudottua tuon osan alapuolelle jonkinlainen turvaverkko. Lisäksi harjasin viimeiseen kertosäkeistöön yhden raidallisen akustista kitaraa.

Alunperinhän minun ei ollut tarkoitus soittaa tähän kappaleeseen muuta kuin kitarasoolo. Onnistuinkin tässä pyrkimyksessäni melko hyvin: en soittanut sen soolon lisäksi kuin yhden synamaton, vähän huuliharppua, tamburiinia, cabasaa, shakeria, akustista kitaraa, kellopeliä, sähkökitaraa sekä Ebow-kitaraa.

♠    ♠    ♠

Vaikka Viisautta ja rauhaa ei tulekaan myyntiin fyysisenä cd-singlenä, niin se tarvitsi kuitenkin kansikuvan. Olli Pärnänen lähestyi minua tässä tarkoituksessa ja tiedusteli saisiko hän piirtää kannen. Pyysin häntä tekemään jonkinlaisen luonnoksen ja tykästyinkin hänen piirtämäänsä kala-aiheeseen. Totesimme, että kannessahan voisi olla se kappaleen sanoituksessa mainittu tatuointi. Mutta annetaanpa Ollin itsensä kertoa:

Moi, olen Olli Pärnänen ja ammatiltani entinen hitsaaja Töysästä. Vapaa-ajallani piirrän piirroksia sekä teen musiikkia omaksi ja muiden iloksi artistinimellä ”a_Sniper” (www.mikseri.net/asniper). Välillä myös kuvaan/leikkaan lyhytelokuvia jne.

Olin muutenkin innoissani jo meinannut osallistua biisissä soittamiseen, mutta garagebändiä ei itseltäni löytyny joten koitin udella, jospa voisi sitten sitä kansikuvaa tuhertaa yhteisymmärryksessä? Ja siitä se sit lähti.

Olin jo ehtinyt hahmottelemaan erilaisia kansiehdotuksia, joissa melkein jokaisessa oli tämä kala mukana, koska itselleni jäi tuo japanilainen kala -hokema soimaan päähän.

Lopulta päädyttiin siihen että tekisin kuvan itse tatuoinnista, joka biisissä mainitaan.

Aloitin piirtämisen hahmottelemalla kalaa lyijykynällä (2B). Sitten kun oli jotenkin kalan näköä paperilla, aloin tussaamaan sen rajoja 0,05 millisellä tussilla. Sen jälkeen kumitin lyijykynähahmotelmat pois alta, jonka jälkeen oli edessä väritys. Aluksi ajattelin värittää sen Promarker-tusseilla, mutta tajusin että olin jo kerennyt aloittamaan kalan piirtämisen normipaperille. Kun nuo Promarkerit tarttis sitä erikoispaperia. Kovasti koitin etsiä löytyisikö minulta oranssia väriä mistään ja lopulta oma tyttäreni käväsi huoneestansa hakemassa oranssisen puuvärinsä. Sillä väritin ikuisuuden ja samalla varjostin varjoja lyijykynällä.

Sitten kun kala oli valmis oli tehtävä hieman lisää vastavirran aaltoja kalalle. Samalla kaavalla nekin tulivat siihen ja hieman lisäsävyjä toin Promarker -tusseilla. Tämän ohessa aloitin piirtämään kanteen tulevia tekstejä, mitä sitä nyt koneelta laittaa fonteilla tuommoosia. Perinteisemmällä kaavalla toimii paremmin.

Kun piirros sai hyväksynnän, skannasin sen koneelle jossa se näytti sitten taas ihan erinäköiseltä mitä paperilla. Näinhän siinä aina käy, mutta säätämisen jälkeen koneen näyttöön sai kelpaavan näköisen kuvan. Siihen vielä lisäsin tekemäni tekstit ja taustan. Pienen värisäätöjen jälkeen kansi oli valmis.


♠    ♠    ♠

Ollin piirtämä kansikuva julkaistaan huomenna samaan aikaan Viisautta ja rauhaa -kappaleen kanssa. Biisi on ostettavissa heti vuorokauden vaihduttua, joten iltavirkut saavat omansa ensimmäisenä.

BIISIRINGIN AIKAISEMMAT VAIHEET:

Ringin koollekutsu (29.12.)
Luonnos ja rumpuraita (13.1.)
Jouset (17.1.)
Basso (22.1.)
Akustinen kitara (25.1.)
Rautalankakitara (2.2)
Kosketinsoittimia ja soolo (9.2.)
Banjoa ja rumpua (18.2.)
Lauluraidat (9.3.)

Kommentit

  1. Loistava idea tuo Ebow-kitara! Malttamattomana olen jo pitkään odottanut biisin julkaisemista, ja nythän h-hetki häämöttääkin uhkaavasti.

  2. Onnittelut biisin valmistumisen johdosta! Meneekö sovitus kaikkien nimiin vai miten?

  3. Anssi, kerrotko tarkemmin sovittamisesta, mitä se on?

    Esim. jos artistilla on akustinen demo, jota lähdetään työstämään.

    Jos se tehdään peruskaavan mukaan, eli kitaraa, bassoa , piano, rummut, huuliharppu jne

    Tuleeko sovituksia? Vain pelkästään säv. ja san.

    Ymmärtääkseni sovitusmaksut lähtevät säv.- ja san- osuuksista.

  4. Sovittaminen on kai yksinkertaistettuna sitä, kun päätetään millä tavalla kappale soitetaan. Sävellys määrittelee rakennuspalikat, joista sitten sovitetaan tulkinta.

    Voin yrittää valaista asiaa ottamalla äärimmäisen sovitusesimerkin omasta repertuaaristani.

    Tämä on Slayerin War Ensemblen alkuperäinen versio:
    http://www.youtube.com/watch?v=7OkYHiSFenM

    Tässä taas minun sovitukseni samasta biisistä:
    https://www.facebook.com/video/video.php?v=379490418391&oid=248425252919&comments

    Samasta kappaleesta voidaan siis sovittaa hyvinkin erilaisia versioita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.